fossiel of artefact?
fossiel of artefact?

Deze "steen" is in 1997 door mij meegenomen uit Spanje. Vrijwel zeker uit het gebiedje "Bardenas Reales" (Navarra) maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken. Mijn kennis van fossielen is zeer gering vandaar mijn vraag. Maten luciferdoosje
7,0 bij 5,4. De steen is alleen schoongeboend en gepolijst.
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: fossiel of artefact?
Het lijkt veel op een stuk bot, maar ik denk toch dat het een apart gevormde steen is. Ik mis de structuur.
[Bewerkt door sjaak op 15-06-2017 om 21:21 NL]
[Bewerkt door sjaak op 15-06-2017 om 21:21 NL]
Groet,
Niels
Niels
- pachy-pleuro-whatnot-odon
- Beheerder
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 123 times
Hallo Antonius,
Waar Niels het over heeft is dat bot doorgaans een gladde cortex aan de buitenkant heeft, maar van binnen een soort van honingraatstructuur vertoont. Hoewel de door jou gevonden steen op zich wel de vorm en - aan de buitenkant - gladde structuur van een door water meegedragen stuk bot heeft, is de vorm alléén niet overtuigend genoeg en mist de honingraatstructuur. Je zou deze op het breukvlak verwachten, dewelke op je 1e en 3e foto's links zitten.
Zelf kan ik me op zich wel vinden in de identificatie van dit bot als het proximale deel van een femur (d.w.z. het bovenste, dichtst bij het lichaam gelegen deel van een bovenbeen), maar zonder nadere identificatie en sponsachtig bot wordt het lastig dit fossiel als zodanig te bestempelen... Als je nu een foto van het binnenste van breukvlak (zeg maar het grijzige deel op de 3e foto van op zij gezien) kunt plaatsen denk ik dat anderen of ik je waarschijnlijk meer kunnen vertellen.
Groeten,
Alexander.
Waar Niels het over heeft is dat bot doorgaans een gladde cortex aan de buitenkant heeft, maar van binnen een soort van honingraatstructuur vertoont. Hoewel de door jou gevonden steen op zich wel de vorm en - aan de buitenkant - gladde structuur van een door water meegedragen stuk bot heeft, is de vorm alléén niet overtuigend genoeg en mist de honingraatstructuur. Je zou deze op het breukvlak verwachten, dewelke op je 1e en 3e foto's links zitten.
Zelf kan ik me op zich wel vinden in de identificatie van dit bot als het proximale deel van een femur (d.w.z. het bovenste, dichtst bij het lichaam gelegen deel van een bovenbeen), maar zonder nadere identificatie en sponsachtig bot wordt het lastig dit fossiel als zodanig te bestempelen... Als je nu een foto van het binnenste van breukvlak (zeg maar het grijzige deel op de 3e foto van op zij gezien) kunt plaatsen denk ik dat anderen of ik je waarschijnlijk meer kunnen vertellen.
Groeten,
Alexander.
'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Dag Alexander,
Dank voor je bericht. Op de bijgevoegde foto's van het breukvlak is weinig te zien van een honingraatstructuur maar mogelijk zie je meer dan ik. De op vliegenpoepjes lijkende zwarte puntjes zien (BardenasDT2)zien er onder een stereomicroscoop uit als minerale kristallisaties.
Groeten,
Antonius
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Op de onderste foto lijkt een schelpdier te zien zoals deze in kalksteen nogal eens fossiliseren. Ik denk dus dat dit een opvallend gevormde steen is , maar wel met een fossiel er in!
Groet,
Niels
Niels
-
- Been thanked: 45 times
Ik ben het met Niels eens. Een heel leuke steen. Het lijkt het meest op de bovenkant van een dijbeen. Bewaren en in de collectie laten liggen, want het geeft altijd aanleiding tot discussies.
[Bewerkt door Schouwenburg op 23-06-2017 om 06:11 NL]
[Bewerkt door Schouwenburg op 23-06-2017 om 06:11 NL]
Charlie
Dan ga ik er maar van uit dat de vorm van de steen een speling van de natuur is.
Is deze min of meer cylindrische steen (zie foto's) ook een speling van de natuur? Gevonden, lang geleden, in Zuid-Limburg aan de rand van een omgeploegd veld. Lengte ongeveer 16 cm, diameter ongeveer 6 cm. Samenstelling amorf kwarts. Opvallend zijn de "groeiringen" aan de kopse kant van de steen. Het gat in het midden loopt helemaal door tot de andere kant.
Groet,
Antonius
-
- Been thanked: 45 times
Dit zijn vaak opvullingen van holle ruimtes in de kalkzandsteen. Langzaam "druppelt"er SiO2 (basis van vuursteen) in die holle ruimten. Vandaar dat je er soms laagjes in ziet.
Charlie