Wilde kat of toch lynx?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Ivan
Wilde kat of toch lynx?

Bericht door Ivan » 10 jul 2017, 18:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

Onlangs dit kaakje gevonden op de Zandmotor. Het is iig van een katachtige. (Er zaten 3 kiezen in en voor de rest mist alleen de hoektand wat wijst op katachtige) Maar is het wilde kat of lynx?

Ben benieuwd...

Groeten,

Ivan

Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:
Antw: Wilde kat of toch lynx?

Bericht door Hidde » 10 jul 2017, 20:12

Hoi Ivan,

Gefeliciteerd met je mooie vondst!
Het ontbreken van de achterste kies maakt dat ik het moeilijk vind. Heb niet zo'n kijk op het bot materiaal. Er zullen vast nog mensen reageren die dat zeker wel hebben.
Zelf iets gevonden wat Lynx bleek te zijn. Niels (Sjaak op deze site) kwam met deze https://books.google.nl/books?id=OsPBXS ... sp&f=false
Hij opent als het goed is op Lynx. Als je 3 pagina's naar boven gaat vind je wilde kat.
Vond ik toen erg behulpzaam.

Hidde

Marine mammals, dolphinately awesome

Masterofearth
Been thanked: 1 time

Bericht door Masterofearth » 11 jul 2017, 09:47

Er is hier enkele maanden geleden een erg levendige discussie geweest over een vergelijkbaar kaakje. Met veel linkjes naar hulp bij determineren etc...

https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... 100#250993

misschein heb je er wat aan.

Groet,

Pim

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 11 jul 2017, 10:30

Erg gaaf kaakje. Jammer dat bij jouw kaak, Hidde, net de kies ontbreekt die we hier wel kunnen zien. De aanzet naar het gewricht lijkt wat de verschillen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:

Bericht door Hidde » 11 jul 2017, 12:25

Scherp opgemerkt Frederik. Ook heeft deze meer bot naar de aanzet van het gewricht. Een combinatie van beide kaakjes zou ideaal zijn ;) Zijn tenslotte allebij van de rechter mandibula. Maar of deze Lynx is durf ik niet te zeggen. Zoals je o.a. in de link van Pim kunt lezen speelt de "well developed third cusp" een rol in de determinatie. Vandaar dit ik erover begon. In dat topic is ook een link te vinden naar een overzicht van kaak grotes zodat je een selectie kunt maken van de mogelijke kandidaten. Al lijken lynx of Wilde kat al behoorlijk in de juiste richting.
Je kunt natuurlijk ook aankloppen bij Naturalis.

Hidde

Marine mammals, dolphinately awesome

Ivan

Bericht door Ivan » 11 jul 2017, 19:28

Hallo,

Iedereen bedankt voor de reacties!
Vooral die link is handig.

Helaas vertoont mijn kaakje verschillen met beide. Vooral het kaakgewricht. Als ik zou moeten kiezen past hij meer bij wilde kat dan bij lynx, maar dat is slechts gokken.

Hoop hem (als ik weer tijd heb) te vergelijken.

Groeten,

Ivan

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 19 jul 2017, 08:52

Hallo Ivan. Ik ben met vakantie, maar kom af en toe thuis (familie omstandigheden). Ik heb wat aan de oervondstchecker gedaan en kijk even hier. Deze kaak is te groot voor wilde kat. Complete huiskat komt niet boven 7 cm. Dit gebroken stuk is al 7 cm. Hij is te klein voor panter. Leuk de lynx is nu ook gevonden op de zandmotor. Natuurlijk wil ik hem een keer meten.

Charlie

Plaats reactie