Oproep: pelikaansvoetje (Aporrhais) uit het Maastrichtse krijt
Oproep: pelikaansvoetje (Aporrhais) uit het Maastrichtse krijt

Tijdens het zoeken in naar beneden gestorte kalksteen van Meerssen in de ENCI groeve, heb ik 2 kleine slakjes uit de Aporrhaidae gevonden. Een was alleen de kern, bij het andere exemplaar heb ik ook de afdruk gevonden. Deze afdruk is echter van slechte kwaliteit (zie foto) waardoor ik alleen kan zien hoe de tenen (uitsteeksels aan de voet) lopen, de vorm van de schelp enz. De sculptuur is echter niet bewaard gebleven. Aan de hand van het formaat en de vorm van de voet kan ik bijna zeker alle Aporrhaidae die door Binkhorst en Kaunhowen beschreven zijn uitsluiten, maar zonder sculptuur is het maken van een goede determinatie niet doenbaar.
Heeft er iemand een dergelijk schelpje gevonden in de kalksteen van meerssen of een andere laag? Hij is max iets hoger dan 8 mm wanneer volwassen, heeft bolle windingen, heeft 1 grote en een kleinere teen aan de voet en er lijkt op enkele delen van de afdruk een spiraalsculptuur met de bekende rij knobbeltjes aanwezig te zijn. De voet is zonder tenen 5 mm hoog.
Foto: links afgietsel slecht bewaard Meerssen exemplaar, rechts ter vergelijking Aporrhais dindenensis uit het Mioceen van Miste. De foto is niet geweldig, maar buiten de mogelijke spiraaltjes onder strijklicht zie je in het echt weinig meer.
Mvg,
Marijn Roosen
[Edit: een foto van de afdruk komt er aan, mijn betere camera is nu aan het opladen

[Bewerkt door Marijn14 op 21-07-2017 om 20:31 NL]
Antw: Oproep: pelikaansvoetje (Aporrhais) uit het Maastrichtse krijt

De afdruk. Na ook het tegenstuk van de voet te hebben bekeken, had hij ook een teen tegen de schelp aan. Hij had daarmee dus waarschijnlijk een model vergelijkbaar aan dat van het exemplaar uit Miste.
-

Hi, Tot nu toe de enige die ik in mijn Limburgspullen ben tegengekomen. Komt uit Curfs; Meerssen Horizon, denk ik,; jaren '70.
Wilson
Antw: Antw: Oproep: pelikaansvoetje (Aporrhais) uit het Maastrichtse krijt
Mooi exemplaar! Gezien de 3 bredere spiralen die op de kern doorgedrukt zijn en de sculptuur in de afdruk (vele fijne ribjes en spiraaltjes) zou ik hem vanaf de foto als Aporrhais limburgensis Binkhorst, 1861 determineren. Ook wat er van de voet zichtbaar is op jou stuk sluit bij de tekening en beschrijving van Binkhorst aan. Een leuke soort die ik ook nog eens hoop te vinden.wilson mcphee schreef:
Hi, Tot nu toe de enige die ik in mijn Limburgspullen ben tegengekomen. Komt uit Curfs; Meerssen Horizon, denk ik,; jaren '70.
[Bewerkt door Marijn14 op 30-07-2017 om 11:20 NL]
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times

Hoi Marijn,
ik ben dergelijke (vooral Perissoptera sp.) vaker tegen gekomen in de H. v. Laumont. Maar ik heb ze bijna nooit meegenomen, omdat ze meestal niet compleet waren en mijn interesse meer in richting bryozoa ging.
De hier afgebeelde (Pterocerella propinqua, Kaunhowen, 1898) komt uit de basis van de Nekum member (groeve 't Rooth).
Deze is best wel speciaal.
Verdere informatie over Stromboidea en de bijhorende families tijdens het Laat-Krijt vind jij trouwens hier: http://www.stromboidea.de/?n=Geology.Maastrichtian
Groeten,
Oliver
Mooie vondst inderdaad!
Vreemde soort toch wel met die grote voet.
Perrisoptera heb ik ook in het Rooth wel eens gevonden als kern in de laumont.
Als je nog eens een exemplaar tegenkomt tijdens Bryozoa jacht ben ik los van kwaliteit geïnteresseerd.
Mvg,
Marijn
[Bewerkt door Marijn14 op 30-07-2017 om 21:54 NL]
[Bewerkt door Marijn14 op 30-07-2017 om 21:56 NL]
Vreemde soort toch wel met die grote voet.
Perrisoptera heb ik ook in het Rooth wel eens gevonden als kern in de laumont.
Als je nog eens een exemplaar tegenkomt tijdens Bryozoa jacht ben ik los van kwaliteit geïnteresseerd.
Mvg,
Marijn
[Bewerkt door Marijn14 op 30-07-2017 om 21:54 NL]
[Bewerkt door Marijn14 op 30-07-2017 om 21:56 NL]