Uit welke periode komt deze ?
Uit welke periode komt deze ?
Hallo iedereen,
Ik heb deze( ik vermoed dat het een oester is )lang geleden gevonden
langs de Belgische kust .
Graag zou ik willen weten uit welke periode deze komt en tot welke
soort deze behoort.
Met vriendelijke groeten,
Jason
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Antw: Uit welke periode komt deze ?
gewone "europese" oester... Ostrea edulis
goed mogelijk dat deze recent is
Groet,
Pim
goed mogelijk dat deze recent is
Groet,
Pim
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Hoi Jason,
Dit is inderdaad Ostrea edulis.
Sinds de oesterparasiet zich in Europa verspreid heeft (vanaf 1979) komt deze soort nog maar weinig voor in de Noorzee. Je oester zal dus naar alle waarschijnlijkheid van vóór 1979 dateren.
Het kan dus goed zijn dat deze oester enkele tientallen jaren of honderden jaren oud is.
Tegelijkertijd, dit soort losse, blauwgrijs verkleurde kleppen die aan onze stranden gevonden worden zijn voor een groot deel fossiele exemplaren uit het Holoceen en het Eemien. Het kán dus een fossiel exemplaar zijn, maar dit valt moeilijk uit te sluiten.
groet,
Johan
Dit is inderdaad Ostrea edulis.
Sinds de oesterparasiet zich in Europa verspreid heeft (vanaf 1979) komt deze soort nog maar weinig voor in de Noorzee. Je oester zal dus naar alle waarschijnlijkheid van vóór 1979 dateren.
Het kan dus goed zijn dat deze oester enkele tientallen jaren of honderden jaren oud is.
Tegelijkertijd, dit soort losse, blauwgrijs verkleurde kleppen die aan onze stranden gevonden worden zijn voor een groot deel fossiele exemplaren uit het Holoceen en het Eemien. Het kán dus een fossiel exemplaar zijn, maar dit valt moeilijk uit te sluiten.
groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Dag Pim en Johan ,
Dank u wel voor de duidelijke antwoorden !
Ik zal zeker verder gaan met zoeken .
Vertrek morgen naar Normadië dus dat zal zeker geen probleem zijn , wie weet wat vinden we nog allemaal .
Met vriendelijke groeten Jason
Dank u wel voor de duidelijke antwoorden !
Ik zal zeker verder gaan met zoeken .
Vertrek morgen naar Normadië dus dat zal zeker geen probleem zijn , wie weet wat vinden we nog allemaal .
Met vriendelijke groeten Jason