Takje uit het Eifelien-Givetien (Devoon) van de provincie Luik, Belgi
Takje uit het Eifelien-Givetien (Devoon) van de provincie Luik, België

Beste lezers,
deze zomer had ik maar één dag het geluk om te mogen zoeken, en daarop deed ik maar een enkele - voor mijzelf interessante - vondst, namelijk: Dit takje.
Het was eigenlijk al meteen herkenbaar als takje doordat er dus een vertakking zichtbaar was, met een net woord zou het dus een goed voorbeeld van 'dichotomie' in vroege landplanten zijn?
Ik vroeg mij af of iemand hier enig idee heeft aan welke plantensoort dit takje ooit toebehoorde?
Zou er graag meer over willen leren.
Komt zoals gezegd uit een laag in de provincie Luik die verondersteld word uit het boven-Eifelien tot Givetien te stammen.
Op de foto's die ik heb genomen van het exemplaar vanaf ruwe staat tot het preparaat in zijn huidige staat neemt het detail jammergenoeg steeds verder af omdat ik verder uit moest zoomen naar mate er meer van het takje bloot kwam te liggen. Hoop dat het alsnog goed te zien is.
Aanvullende informatie kan ik voor liefhebbers ook graag per mail beschikbaar stellen.
Hoop dat iemand me verder kan helpen?
Groeten,
Mark
- Spongebob
- Has thanked: 420 times
- Been thanked: 638 times
Antw: Takje uit het Eifelien-Givetien (Devoon) van de provincie Luik, België
Hoi Mark,
Wat een interessant dingetje.
Heb jij echt een neus voor
Vraag het eens aan Hans Steur.
Die is daar zó goed in. https://steurh.home.xs4all.nl/eng/ezost.html
Misschien is die a.s. zaterdag ook in Utrecht.
Zou me niet verbazen.
Groeten, Tom
Wat een interessant dingetje.
Heb jij echt een neus voor

Vraag het eens aan Hans Steur.
Die is daar zó goed in. https://steurh.home.xs4all.nl/eng/ezost.html
Misschien is die a.s. zaterdag ook in Utrecht.
Zou me niet verbazen.
Groeten, Tom
Time fades away (Neil Young)
Ha die Tom, bedankt, ik doe m'n best, en goed idee, zal het takje meenemen. Hopelijk is er voldoende tijd voor zoiets...
Groetjes, Mark
[Bewerkt door MarkW op 09-09-2017 om 09:34 NL]
Groetjes, Mark
[Bewerkt door MarkW op 09-09-2017 om 09:34 NL]
- sjaak
- Has thanked: 374 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Heel mooi!
Zo in de matrix vind ik soms maar lastig om botmateriaal en hout uit elkaar te halen. Soms lijkt de structuur verrassend veel op elkaar.
Zo in de matrix vind ik soms maar lastig om botmateriaal en hout uit elkaar te halen. Soms lijkt de structuur verrassend veel op elkaar.
Groet,
Niels
Niels
Bedankt! Dat zou misschien nog wel spannender zijn, hè, een botje uit die tijd? Buiten de vertakking is er echter nog een reden waarom ik aan een plant denk. Onder de microscoop met 45x vergroting leken er namelijk haast cel/vaatstructuren zichtbaar: Wat het ook is, het is best goed bewaard gebleven! Misschien dat ik jullie later dit jaar via de trinoculair mee kan laten kijken, wanneer ik daarvoor een camera heb. Groetjes, Mark
- sjaak
- Contacteer:
Ik ben benieuwd wat het is. De vertakking doet toch ook wat vreemd aan, vind je niet? Maar ik zie in de link van Tom dat die Devoniaanse planten merkwaardige vormen hadden. Waren er toen al houtachtige bomen?
[Bewerkt door sjaak op 10-09-2017 om 20:22 NL]
[Bewerkt door sjaak op 10-09-2017 om 20:22 NL]
Groet,
Niels
Niels
Niet per sé vreemd als we bijvoorbeeld naar een geslacht als Aneurophyton kijken dat uit deze tijd bekend is?
- sjaak
- Contacteer:
Ik zie inderdaad gelijkenis maar vooral qua vorm en minder qua structuur.
Overigens wil ik niet suggereren dat het een botje is. Daar kan ik de aftakking al helemaal niet bij plaatsen. Het is meer dat de structuur soms in elkaar over lijkt te lopen. Interessante vondst, zeker ook gelet op de ouderdom!
Overigens wil ik niet suggereren dat het een botje is. Daar kan ik de aftakking al helemaal niet bij plaatsen. Het is meer dat de structuur soms in elkaar over lijkt te lopen. Interessante vondst, zeker ook gelet op de ouderdom!
Groet,
Niels
Niels
-
Zou eens kijken bij het genus Psilophyton. Het zou om een fragment kunnen gaan. Kom ook af en toe (raadselachtige) plantaardige objecten tegen in het Midden-Devoon; zie afbeelding, h= 17cm.
Wilson