Fossiel tripje Hannover en H

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Hidde
Been thanked: 103 times
Contacteer:
Fossiel tripje Hannover en Höver

Bericht door Hidde » 11 sep 2017, 11:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen weekend afgereisd naar de Niedersachen, die hauptstadt wel te verstaan. Mitt der fossilien gruppe (Werkgroep fossielen Wageningen) deden we Teutonia (foto 2) en Holcim aan. Vast en zeker bekende groeves voor vele van jullie. Voelde op de heen weg lichtelijk vereerd dat de Duitsers mijn naam in 1 van hun plaatsen verwerkt hadden (foto 1).
Beide delven kalksteen voor de cementindustrie en door de regen leken de groeves zelf ook vol cement te liggen. Waardoor na ongeveer een uur zoeken 1 laars 2 maal het gewicht van m'n emmer (met vondsten, hamer en beitels) had.
Ondanks dat een heerlijk weekend gehad met leuke vondsten.

In Holcim moesten we een behoorlijk stuk de groeve in lopen. Toch kwam de eerste mooie vondst al snel (foto 3). Volgens mij de rups van een Koninginnenpage vlinder.

Hidde

Marine mammals, dolphinately awesome

Hidde
Contacteer:
Antw: Fossiel tripje Hannover en Höver

Bericht door Hidde » 12 sep 2017, 11:09

Afbeelding

Afbeelding

In Hannover vond ik de eerste uren weinig bijzonders. Blokken kalksteen die ik tegen kwam bevatte veel sponzen wat erg leuk was om naar te kijken. Meenemen was er niet bij omdat deze allemaal enkele zwarte plekken lieten zien. Een soort rot. Die blokken liggen er waarschijnlijk al een tijdje. Ook zag ik regelmatig hoopjes kapotte grotere egels bij elkaar liggen naast een paar sigaretten peuken.
De regen had wat klein materiaal uitgespoeld. De eerste uren bestond vooral uit kleine egels rapen waarvan deze 2 cm grote mini micraster (denk ik) de leukste was. Nooit bedacht dat ze zo klein beginnen.
Ben groot fan van de sponzen en m'n hart sloeg even een slag over toen ik tussen 2 stenen een stukje hoed van een Sönneschamme zag. Maar helaas praat ik hier over foto 2 en bleek het dus een klein ovaal verdrukt fragmentje..
Een van onze mede werkgroep leden had haar kinderen meegenomen. Ik had wat belemnieten geraapt en 1 van de wat grotere kapotte egels gepakt om te laten zien dat je hier leuke vondsten kunt doen. Die kinderen horen beleeft mijn verhaal aan en één van de twee laat me op eens een prachtige haaientand met bijspitsen zien. Moraal: wil je iets moois vinden, neem dan je kinderen mee ;)

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 12 sep 2017, 11:42

Hoi Hidde,

Bedankt voor deze bericht. Jammer dat de Sonnenschwamm (zonnenspons) niet compleet was. Volgende keer beter.

Groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 12-09-2017 om 12:23 NL]

Hidde
Contacteer:

Bericht door Hidde » 12 sep 2017, 17:20

Oliver,

Moet erg veel werken deze week en ben langzaam alles uit aan het pakken en schoon aan het maken.
Heb zeker nog wel wat mooie Coeloptychium vondsten gedaan. Zal ze morgen eens schoonmaken en fotograferen.

Hidde

Hidde
Contacteer:

Bericht door Hidde » 13 sep 2017, 10:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een stuk verder gelopen te hebben vond ik blokken kalksteen die recenter gestort leken. Daar deed ik dan ook m'n mooiste vondst. De spons van foto 3 lag daar open en bloot. Wel in een blok steen van 2 bij 2m.. Dus voor ik de steen tot een draagbaar brok geslagen had was ik voor m'n gevoel een dag verder. Toch is het ongelofelijk hoeveel energie je hiervan krijgt. Dus na het bergen stug door gelopen een helling op waar ik 2 minuten na het bergen foto 2 vond. Deze heb ik iets schoon gemaakt. De hoed is niet helemaal compleet, maar de steel lijkt er wel naast te liggen.
Foto 1 kreeg ik ook kort erna in handen. Ook niet helemaal compleet en iets verdrukt helaas.

Spongebob
Has thanked: 455 times
Been thanked: 680 times

Bericht door Spongebob » 13 sep 2017, 14:28

Een 'Sonnen(uhr)schwamm' oftewel Coeloptychium is meestal incompleet als je die vindt. Het exemplaar op de onderste foto is dat niet. Ik denk dat die heel mooi gaat worden als je hem goed behandelt.

PS: Je kleine 'micraster' kon ook wel eens een Cardiaster zijn. Ben benieuwd hoe hij er uitziet als ie schoon is.

[Bewerkt door Spongebob op 13-09-2017 om 22:01 NL]

Time fades away (Neil Young)

Panoramix
Has thanked: 154 times
Been thanked: 12 times
Contacteer:

Bericht door Panoramix » 13 sep 2017, 21:16

Dat is een prachtig zonnetje, Hidde.
Mooie vondst.

Paul

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 13 sep 2017, 21:19

Inderdaad mooie vondsten en een leuk verslag ;)

GR Pascal

strandjutters

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 13 sep 2017, 23:20

Erg mooie zonnezwammen.

Kan die kleine micraster ook geen kleine Cardiotaxis zijn? Dat zou dan wel een megavondst zijn.

mvg Stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Hidde
Contacteer:

Bericht door Hidde » 14 sep 2017, 10:52

Afbeelding

M'n laatste mooie vondst van Misburg was deze egel. Met zo'n 11 cm hoog en meer dan 30 cm in omtrek de grootste egel die ik zelf gevonden heb. De schaal lijkt erop te zitten. Het is allemaal wat matig te zien omdat ik nog weinig steenvrij heb kunnen maken.
Verder deden m'n mede zoekers ook mooie vondsten. Vlak voor ik weg ging liet iemand me nog een grote groenige slak zien (die ze pleurotomaria noemde). En een Duitse mede zoeker vond een ammoniet met een diameter van rond de 40 cm schat ik. Er zijn hier wel foto's van. Alleen niet door mij, als ik ze in handen krijg zal ik ze hier tonen.

Plaats reactie