Ordovische kalksteen
Ordovische kalksteen
Hallo, deze steen vond ik nog in mijn verzameling. Het is verml. een Ordovische kalksteen ooit gevonden in Oost Nederland. Het lijkt mij dat het om een knikkeralg gaat,links op de steen. Verder zit hij vol met afdrukken die lijken op Chasmops waar jullie het over hadden.Daar kan ik wel wat foto,s van maken .
Groet,Ben
0000000000
- Spongebob
- Has thanked: 416 times
- Been thanked: 636 times
Antw: za 16 sept - NGV Themadag Paleozoïcum
Zoveel chasmopsjes in één brok zou uitzonderlijk zijn.
Waarom denk je aan Ordovicisch Ben?
Het oogt mij op vuursteen.
Waarom denk je aan Ordovicisch Ben?
Het oogt mij op vuursteen.
Time fades away (Neil Young)
Hallo Bob. dat zelfde heb ik ook gedacht. In eerste instantie zitten er vele fossiel afdrukken in daar om eigenlijk. Het ziet er wat vreemd uit voor vuursteen.
Gr.Ben
Gr.Ben
0000000000

Hallo, hier zijn de foto,s gemaakt met een handmicroscoop.
Gr.Ben
0000000000
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Ordovische kalksteen
Hoi Ben,
Dit lijkt een vuursteen te zijn met daarin resten/steenkernen van bryozoa, koralen etc. Ik ben tamelijk zeker, dat het object op de laatste foto een opvulling van een bryozoa-kolonie is. Stichopora kommt hier dicht bij.
Groeten,
Oliver
Dit lijkt een vuursteen te zijn met daarin resten/steenkernen van bryozoa, koralen etc. Ik ben tamelijk zeker, dat het object op de laatste foto een opvulling van een bryozoa-kolonie is. Stichopora kommt hier dicht bij.
Groeten,
Oliver
-
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 95 times
Hoi Ben,
Eerste twee foto's doen mij denken aan crinoides. Dat soort afdrukjes en gaatjes zie ik regelmatig in de (ordovicische) stenen uit de zandput in Markelo.
Groeten, Jeroen
Eerste twee foto's doen mij denken aan crinoides. Dat soort afdrukjes en gaatjes zie ik regelmatig in de (ordovicische) stenen uit de zandput in Markelo.
Groeten, Jeroen
- Spongebob
De eerste twee holten zijn volgens mij de afdrukken van opgeloste zeeëgelplaatjes. De pilaartjes die je ziet waren oorspronkelijk buisvormige holtes waar misschien (weet ik niet zeker) de buisvoetjes doorstaken.jkeijzer schreef:
[Bewerkt door Spongebob op 13-09-2017 om 16:46 NL]
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Ordovische kalksteen
Ik ben relatief zeker, dat op fotos 2 en 3 een vermoedelijk recent opgegroeide cribrimorphe bryozoa kolonie te zien is. Op de linker zijde zijn nog intacte cellen aanwezig. Maar de foto is te slecht, om dit beter beoordelen te kunnen.jkeijzer schreef:
Hoi Ben,
Groeten, Jeroen
Groeten,
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 13-09-2017 om 19:46 NL]
Hallo, heren bedankt voor de goede en duidelijke uitleg. Ben blij dat goed gegokt heb met Ordovidiche steen hoewel geen kalk maar vuursteen. Hij komt wel uit Markelo maar uit de 2e kleileemgroeve van Smeiers, dat is al lang verdwenen. De benamingen van jullie moet ik eerst even opzoeken .
Groet,Ben.
0000000000
- Spongebob
Antw: Ordovicische kalksteen
Uhhh, wie heeft bevestigd dat het Ordovicisch is?scherven schreef:
Hallo, heren bedankt voor de goede en duidelijke uitleg. Ben blij dat goed gegokt heb met Ordovidiche steen hoewel geen kalk maar vuursteen.
@ Oliver: Jeroen en ik bedoelden de eerste twee foto's van de tweede serie. Ik dacht dat je dat wel zou snappen.