Een voor mij onbekend fossiel. Het uitgebreid gezocht, maar lijkt op niets bekends.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
a.wagterveld
Een voor mij onbekend fossiel. Het uitgebreid gezocht, maar lijkt op niets bekends.

Bericht door a.wagterveld » 19 sep 2017, 20:20

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens een vakantie diverse fossielen van verschillende zeeëgels en koraal gevonden.

Op dezelfde locatie ook een steen gevonden met een vreemd 'luipaard'-achtig motief.
Op afb.2 is dit goed te zien: zwarte stippen op een lichte, wit/grijze ondergrond. Deze zijde voelt glad aan.
Op afb.1 is, hoewel minder duidelijk, een bobbeltjes-structuur te zien: grijze stippen op een lichte ondergrond. Hier zijn de grijze stippen als bobbeltjes voelbaar.

Ik heb geprobeerd via deze en andere sites te achterhalen of dit een fossiel is en zo ja, welke. Dit is mij echter niet gelukt.

Heeft iemand een idee?

Spongebob
Has thanked: 420 times
Been thanked: 640 times
Antw: Een voor mij onbekend fossiel. Het uitgebreid gezocht, maar lijkt op niets bekends.

Bericht door Spongebob » 19 sep 2017, 21:13

Afbeelding

Niets bekends is een relatief begrip.
Je hebt een rest van een hexactinellide spons gevonden.
Ik vermoed Rhizopoterion; een zeer algemeen genus. Vergelijk maar eens met dit fossiel uit de Kurische Nehrung.

Time fades away (Neil Young)

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: Een voor mij onbekend fossiel. Het uitgebreid gezocht, maar lijkt op niets bekends.

Bericht door Fossielenzoeker » 19 sep 2017, 22:30

Heel goed Tom!

Robert Mensink

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Een voor mij onbekend fossiel. Het uitgebreid gezocht, maar lijkt op niets bekends.

Bericht door hubertus68 » 19 sep 2017, 23:30

Fossielenzoeker schreef:
Heel goed Tom!
Nee, helemaal niet mee eens. Het stuk dat hier getoont werd kan een spons zijn, maar ook een cyclostomate bryozoa-kolonie.
De bewaartoestand is echter zo slecht, dat een determinatie niet mogelijk is. Mijn mening.

Groeten,
Oliver

Plaats reactie