Onbekend fossiel uit Indonesie

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Reijk56
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 sep 2017, 17:09
Onbekend fossiel uit Indonesie

Bericht door Reijk56 » 21 sep 2017, 17:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In mijn bezit is een fossiel, afkomstig uit Indonesië. Tijdens bodemkundig veldwerk op Seram, Molukken, is het mij aangeboden door iemand van de lokale bevolking.

Ik heb op internet gezocht naar vergelijkbare fossielen, maar het lukte niet om het fossiel te determineren. Ik heb zelfs geen enkele aanwijzing wat het zou kunnen zijn.

Mijn vraag: wat zou het kunnen zijn.

Het formaat is 12.5 cm hoog, 7-9 cm breedte
Soortelijk gewicht: cIrca 2.0
Gewicht : 633 gram



 
Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2798
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 37 times
Antw: Onbekend fossiel uit Indonesie

Bericht door scherven » 21 sep 2017, 20:52


Hallo, ik denk dat je aan een rundachtige moet denken een hoornpit.
Gr.Ben.


0000000000

fietslamp
Berichten: 458
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:46
Antw: Onbekend fossiel uit Indonesie

Bericht door fietslamp » 21 sep 2017, 21:00

Het lijkt mij geen hoornpit. Die hebben een andere structuur van binnen met een soort luchtkamers. Voor zo ver ik het kan zien is het wel bot. Ik kan je helaas niet verder helpen dan dat.


[Bewerkt door fietslamp op 21-09-2017 om 20:02 NL]



Gebruikersavatar
strandjutters
Berichten: 11122
Lid geworden op: 06 dec 2010, 22:26
Been thanked: 3 times
Antw: Onbekend fossiel uit Indonesie

Bericht door strandjutters » 21 sep 2017, 21:23

Hallo.het lijkt wat op de hoorn van een jonge Javaanse neushoorn.


GR


strandjutters

Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2798
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 37 times
Antw: Onbekend fossiel uit Indonesie

Bericht door scherven » 21 sep 2017, 22:09

Hallo Pascal, je kan wel is gelijk hebben. Gevaarlijkspul overigens, maar het zal wel oud zijn denk ik.
Groet, Ben.


0000000000

Reijk56
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 sep 2017, 17:09
Antw: Onbekend fossiel uit Indonesie

Bericht door Reijk56 » 21 sep 2017, 22:21

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij nog een paar foto's, fossiel lijkt versteend. Het s.g. is daar mogelijk een indicatie voor



Gebruikersavatar
strandjutters
Berichten: 11122
Lid geworden op: 06 dec 2010, 22:26
Been thanked: 3 times
Antw: Onbekend fossiel uit Indonesie

Bericht door strandjutters » 21 sep 2017, 22:27

Hallo Ben,de reden dat ik daar aan denk is dat het stuk symetrie,s is,het heeft een linkse en een rechtse kant die gelijk zijn.Dit betekend dat het in de midden van de kop heeft gestaan.

Ik zie ook dat het stuk zeer vlak is op de onderzijde,het bevat nog een stuk van de schedelstructuur,maar eens hogerop het stuk zal deze structuur verdwijnen om over te gaan in keratine .


Deze breuk zul je ook zelden aantreffen op een fossiel stuk,meestal zal de keratine afscheiden van het bot,ik denk dus dat dit stuk zeer recent is,al moet je niet kijken op 100 jaar.

GR

[Bewerkt door strandjutters op 21-09-2017 om 21:28 NL]


strandjutters

Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Antw: Onbekend fossiel uit Indonesie

Bericht door Masterofearth » 22 sep 2017, 10:27

Hoi Gert Jan,

Interessant stuk!

Alleen vind ik dat er erg veel aannames worden gedaan hierboven zonder vragen te stellen. Daarom ten eerste: het stuk ziet er in de een na laatste foto deels gepolijst uit en ook in de derde foto lijken ruwe schuur/polijst krassen te zien klopt dat? Ook zie ik aders door het hele stuk lopen en in de een na laatste foto lijken er kristallen te zien op het glimmende vlak, klopt dit? (dit zou betekenen dat het mineraal is en dus geen recente hoorn).

Het lijkt er op dat door slijpen en polijsten de mineralen/kristallen in de binnenkant zichtbaar zijn geworden, zou dit kunnen kloppen?

Het stuk heeft inderdaad veel weg van een hoorn maar ik denk dat bijvoorbeeld een hete naald test/hardheid test moeten uitwijzen of dit hoorn of mineraal is. (ik denk het laatste)

Wat het wel zou kunnen zijn, als dit mineraal is, durf ik niet te zeggen. Iets volledig door mensen gemaakt? een fossiele klauw? een fossiele hoorn?


Groet,

Pim




Reijk56
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 sep 2017, 17:09
Antw: Onbekend fossiel uit Indonesie

Bericht door Reijk56 » 22 sep 2017, 15:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste Pim,

Als ik jouw reactie lees komen de vragen die ik mezelf had gesteld weer goed in beeld. Ik zie inderdaad ook kristallijne structuren. Enigszins breccie achtig. Lastig te fotograveren, maar ik zal proberen deze wat beter in beeld te brengen. Het opervlakte is erg hard. Er zitten diverse krassen op die niet zo maar te verklaren zijn. Object heeft ook gewicht. Doet niet onder voor een mineraal. Er zitten barsten in die opgevuld lijken. Alles is heel hard en glad. Het object kan in een rivier of door wind zijn gepolijst.

Ik heb er een gulden voor betaald, dus het gaat niet om een product dat geld moet opleveren. Toen ik als onderzoeker daar veldwerk deed kwam de aanbieder naar mij toe...meer om te laten zien wat hij had...

Hierbij nog een paar foto's

Groet, Gert Jan



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6875
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 308 times
Been thanked: 312 times
Contacteer:
Antw: Onbekend fossiel uit Indonesie

Bericht door sjaak » 22 sep 2017, 17:58

Op de laatste foto een botstructuur. Zwaar versteend. Neushoorn hoorn is van keratine. Dat versteent niet heb ik altijd begrepen.


Groet,

Niels


Plaats reactie