M1 bruine beer
- andersschinkel
M1 bruine beer
Hoi,
Donderdag op de ZM deze mooie vondst gedaan, een rechter M1 van een bruine beer, als ik me niet vergis.
Het is een holle kroon, dus dacht ik aan of een melkkies met geresorbeerde wortel of een nieuwe volwassen kies waarvan de zich nog ontwikkelende wortel afgebroken is. Omdat de kroon geen noemenswaardige slijtage vertoont (de slijtage die er is, lijkt meer door rollen dan door kauwen te komen), lijkt me het eerste niet aannemelijk; een 'oude' melkkies (zeker de M1) zou toch duidelijke slijtage op het kauwvlak moeten vertonen? Dus denk ik dat het een nieuwe volwassen kies betreft.
Klopt dit (Charlie)?
Groet,
Anders
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: M1 bruine beer
jonge dieren, altijd lastig; zou ook zwijn kunnen zijn, daar vind ik het eigenlijk meer op lijken.
De kies is een niet volgroeide "volwassen" kies.
[Bewerkt door sjaak op 21-10-2017 om 09:53 NL]
De kies is een niet volgroeide "volwassen" kies.
[Bewerkt door sjaak op 21-10-2017 om 09:53 NL]
Groet,
Niels
Niels
- andersschinkel
Hoi Niels,
Niet volgroeide volwassen kies denk jij dus ook.
Maar deze kies heeft niet alleen precies de juiste vorm en het formaat voor een M1 van een beer, maar ook exact de 'punten' (twee buccaal en drie linguaal) die daarbij horen (en nog enkele andere details). Ik heb vergeleken met Schmid en Hue, o.a. Ik weet vrijwel zeker dat dit geen varkenskies, maar een berenkies is. (Altijd gevaarlijk om te zeggen, maar toch
)
Groet,
Anders
Niet volgroeide volwassen kies denk jij dus ook.
Maar deze kies heeft niet alleen precies de juiste vorm en het formaat voor een M1 van een beer, maar ook exact de 'punten' (twee buccaal en drie linguaal) die daarbij horen (en nog enkele andere details). Ik heb vergeleken met Schmid en Hue, o.a. Ik weet vrijwel zeker dat dit geen varkenskies, maar een berenkies is. (Altijd gevaarlijk om te zeggen, maar toch

Groet,
Anders
- sjaak
- Contacteer:
Ik vind dat puntenpatroon juist erg op zwijn lijken, kies is ook nog nauwelijks gebruikt. Beer is toch meer komvormig? Kijken wat Charlie er van zegt.
[Bewerkt door sjaak op 21-10-2017 om 12:35 NL]
[Bewerkt door sjaak op 21-10-2017 om 12:35 NL]
Groet,
Niels
Niels
-
- Been thanked: 45 times
Ik denk ook bruine beer. Het dier is erg jong gestorven, want het email van de kies is nog niet "af". De M2 van de beer heeft vrijwel geen "eilandjes". Bij een varken zie je al gelijk al veel meer knobbels.
Charlie
- andersschinkel
Dank je, Charlie, voor de toelichting. Niels ook, voor het meedenken - maar ik houd het dan toch op bruine beer. Het blijft natuurlijk lastig als je het met foto's moet doen.
- sjaak
- Contacteer:
Snap ik. Toch raad ik je aan deze nog eens live te laten determineren. Niet omdat il eigenwijs wil doen maar omdat foto's en een jonge kies een vertekend beeld kunnen geven.
Groet,
Niels
Niels
-

Ik kon geen geschikte foto van een M1 van een bruinebeer vinden, dus ik plaats er alleen één van een varken op slachtleeftijd
Charlie
- andersschinkel

En hierbij een plaatje met een M1 van een bruine beer in drie stadia van slijtage/aantasting. De kies die ik gevonden heb bevindt zich nog vóór het slijtagestadium van kies A, maar de overeenkomst met deze kies is duidelijk (denk ik).
Bron is dit artikel: Winer et al (2017). Dental and Temporomandibular Joint Pathology of the North American Brown Bear. Journal of Comparative Pathology 157: 90-102.
-
Anders je kan zien dat de kies waar het over gaat anders is. Het is wel degelijk een bruine beer. Ik ben nog bezig me de verschillen tusse U a artos en U a priscus eigen te maken. Van de priscus lijkt hij heel erg op de grottenbeer. Voorlopig houd ik deze op U a priscus.
Charlie