Lang weekend Zeeland
Lang weekend Zeeland

Ter ere van het 30 jaar huwelijk van mijn schoonouders hebben we een lang weekend in een vakantie woning in Zeeland doorgebracht. Naast fietsen, shoppen, bowlen en Zeeuwse bolus eten zijn we ook een aantal keer uitgewaaid op het strand wat letterlijk op een steenworp afstand lag van het huisje. Min of meer per ongeluk toch wat leuke vondsten gedaan. Op foto 1 een werveltje en andere stukjes bot waarvan ik denk dat ze van een vis zijn geweest. Op foto 2 volgens mij kieuw bogen? (De grote is 8 cm lang). En bij foto 3 dacht ik ‘Yes, een tand!’ maar na wat gedraai tussen m’n vingers denk ik aan de onderste, niet scharnierende, klauw van een krab.
De collage van foto 4 laat een brokje vuursteen zien met wat zee-egel resten en zelfs stukjes stekels. Niet een bijster mooie vondst, maar had het daar niet verwacht. Bij de egel resten denk ik richting micraster en bij de stekels richting cidaris achtige, maar dat zal waarschijnlijk nooit met zekerheid te bepalen zijn.
Op foto 5 een behoorlijk dikwandige schelp. Heb me laten vertellen dat dikke wanden vooral bij tropische soorten voor komt. Dus misschien komt deze schelp uit een periode waarin onze omgeving tropisch was. Kan natuurlijk ook een recente tropische schelp uit een van de vele toeristen winkeltjes zijn die door iemand op het strand is achter gelaten.
De laatste foto dacht ik eerst aan een concretie. Het bultjes patroon krijg ik niet zo goed op de foto, maar dacht daardoor aan de kaak van een vis. Een tijd geleden een recente roggekaak gezien bij iemand, daar heeft deze vondst wel iets van weg.
Verder deed ik nog een bijzondere vondst buiten het strand. Daarover later meer...
Edit: De egel-resten zijn helaas niet zo duidelijk te zien als ik gehoopt had. Zal hier nog wat beter foto's van plaatsen.
[Bewerkt door Hidde op 31-10-2017 om 11:57 NL]
Marine mammals, dolphinately awesome
Antw: Lang weekend Zeeland

Hopelijk een duidelijker foto van 1 van de stekels.
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
De laatste foto lijkt heel erg op een reactie die hier laatst ook gedeeld is.
dit topic:
https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... 908#256896
en daar werd dit op geantwoord:
http://brilmans.tumblr.com/post/1376966 ... ocallistes
Vrij zeker dat dit hetzelfde is.
Pim
[Bewerkt door Masterofearth op 31-10-2017 om 14:16 NL]
dit topic:
https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... 908#256896
en daar werd dit op geantwoord:
http://brilmans.tumblr.com/post/1376966 ... ocallistes
Vrij zeker dat dit hetzelfde is.
Pim
[Bewerkt door Masterofearth op 31-10-2017 om 14:16 NL]
Je bent een kei Pim. Dank!
Als ik het goed lees kan het corproliet van een kreeft zijn of een spons. Omdat de kanaaltjes meer gerangschikt lijken dan willekeurig neig ik naar de spons (Aphrocallites) die volgens de link waarschijnlijk uit het mioceen stamt.
Over sponsen gesproken, ik kwam een topic van Spongebob tegen die een dikwandige schelp toont die veel lijkt op m'n schelp vondst:
https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... icID=18373
Als ik het goed lees kan het corproliet van een kreeft zijn of een spons. Omdat de kanaaltjes meer gerangschikt lijken dan willekeurig neig ik naar de spons (Aphrocallites) die volgens de link waarschijnlijk uit het mioceen stamt.
Over sponsen gesproken, ik kwam een topic van Spongebob tegen die een dikwandige schelp toont die veel lijkt op m'n schelp vondst:
https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... icID=18373
Hallo Hidde.
De dikwandige schelp is een Zwinkokkel n.l
venicor planicosta uit het Eoceen.
Op de zeeuwse stranden vind je ze regelmatig.
Heel soms vind je ze ook op de maasvlakte en zandmotor.
Groeten Aad.
De dikwandige schelp is een Zwinkokkel n.l
venicor planicosta uit het Eoceen.
Op de zeeuwse stranden vind je ze regelmatig.
Heel soms vind je ze ook op de maasvlakte en zandmotor.
Groeten Aad.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Hidde,de laatste foto,de zogenaamde roggetand is een spons.
GR
GR
strandjutters
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Lang weekend Zeeland
strandjutters schreef:
Hallo Hidde,de laatste foto,de zogenaamde roggetand is een spons.
GR
Hoi Pascal,
dit is vanaf de foto's niet te bepalen. Ik zie hier afdrukken van mogelijke coprolieten of dergelijks op iets dat uitziet als een koraal, bryozoa-kolonie of inderdaad een spons. Maar voor een betere determinatie zou Hidde betere foto's moeten maken.
Groeten,
Oliver
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Oliver,deze soort is onlangs beschreven door Mark Bosselaers en Freddy van Neulande,Ik heb er veel voor Mark verzameld uit Cadzand.
(Aphrocallistes)
GR
[Bewerkt door strandjutters op 31-10-2017 om 21:11 NL]
(Aphrocallistes)
GR
[Bewerkt door strandjutters op 31-10-2017 om 21:11 NL]
strandjutters

Oliver maakt een goed punt m.b.t. beter foto's. Ik hoop dat deze in die categorie vallen. Het is behoorlijk lastig om de juiste details in beeld te krijgen op zo'n zwart voorwerp. Heb hier een andere camera gebruikt. Dit doe ik normaal niet omdat het nogal een gesjoemel is met bestand grote en vorm voordat ik ze op de site kan plaatsen.
Ondanks betere foto's ben ik zelf van mening dat je voor een sluitende determinatie van spons de sponsnaalden waar moet nemen. Als Pascal er zoveel verzameld heeft is zijn mening ook zeker van waarde.
Pascal, eigenlijk hoopte ik dat je iets kunt zeggen over de vissen botjes
Hidde
[Bewerkt door Hidde op 01-11-2017 om 17:57 NL]
- Spongebob
- Has thanked: 455 times
- Been thanked: 680 times
Niet twijfelen aan de determinatie van Pascal.
Die verkoopt geen onzin. Sponsnaalden zul je bij dit fossiel niet of nauwelijks tegenkomen. Daarvoor is de omzetting naar fosforiet te ver gevorderd.
Op de terugweg van CBN afgelopen vrijdag ben ik bij Cadzand langsgeweest (was ik nog nooit geweest) in de hoop zo'n 'keuteltje' te vinden; niet gelukt.......
Die verkoopt geen onzin. Sponsnaalden zul je bij dit fossiel niet of nauwelijks tegenkomen. Daarvoor is de omzetting naar fosforiet te ver gevorderd.
Op de terugweg van CBN afgelopen vrijdag ben ik bij Cadzand langsgeweest (was ik nog nooit geweest) in de hoop zo'n 'keuteltje' te vinden; niet gelukt.......
Time fades away (Neil Young)