Fossiel Beringen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Sebastiaan
Fossiel Beringen

Bericht door Sebastiaan » 26 dec 2006, 20:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de zomervakantie ben ik met mijn vriend naar de mijnterril te Beringen geweest, en ik heb daar onder aan een hoop steenkool een vreemd fossiel gevonden: het lijkt een stuk bast van een boom, met binnenin een vreemd, langwerpig, takachtig deel/fossiel. Op de foto\'s valt alles goed te zien, hoewel de belichting niet ideaal was. Qua datering zijn er niet veel details, buiten dat het uit het Carboon stamt, en, ik citeer mijn vriend: \"Ik ben juist aan het lezen in een boekje over het carboon, daarin staat dat de datering en stratigrafische indeling van het Carboon een grote chaos is (/was). In België hebben ze een andere indeling dan in Rusland en de USA. Het steenkool uit Beringen komt overeen met het \"Westfalien\", een deel van het Boven Carboon (zie wikipedia voor data); althans volgens de West-Europese datering. In de poging tot internationale datering (die is nog niet overal aanvaard, maar wordt wel gebruikt op fossiel.net) overlapt het steenkool van Beringen verschillende lagen.\"

De moeilijkheid is natuurlijk dat de fossielen die we vinden op de terril, komen uit een grote \'afvalhoop\' van steenkool, die daar opeengestapeld liggen. Als het enige hulp kan zijn, we vonden er ook sigilaria en lepidodendrons.

Niemand??

[Bewerkt door Sebastiaan op 26-12-2006 om 20:31 NL]

[Bewerkt door Sebastiaan op 26-12-2006 om 22:51 NL]

[Bewerkt door Sebastiaan op 27-12-2006 om 10:44 NL]

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Antw: Fossiel Beringen

Bericht door Stijn » 27 dec 2006, 12:08

intriguing fossil, maar ik heb niet direct een idee op basis van je fotos

ouderdom zal westfaliaan zijn, welk deel van het westfaal, daar moet je vrees ik de oude mijnkaarten voor raadplegen,
vroeger had elk land zijn eigen benaming van de ouderdom van de lagen etc, in rusland en amerika gebruikten (en soms gebruiken) ze nog een heel andere benaming, maar de IUGS (international union of geological sciences) en ICS (International commission on stratigraphy) houden zich hiermee bezig als hoogste \'rechtsorgaan\' binnen de geo-commoniyt, wat sommige amerikanen ook mogen denken van hun diensten :)

de verschillen met de corelatie zijn eerder miniem hoor, niet om van wakker te liggen, tenzij je zeer actief gaat bestuderen,

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan » 27 dec 2006, 12:39

Ik kan nog foto\'s maken als je wil? Voor details...

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 27 dec 2006, 15:11

Voor wat ik kan zien op de foto\'s Is dit een syringodendron-deel van een sigillaria. Ongeveer 310 miljoen jaar oud als het uit onze buurt komt.

Eenduidigheid bestaat er sinds september 2005 ivm de benaming van de tijdszones. De Amerikanen hebben (helaas?) gewonnen...

http://www.geolsoc.org.uk/template.cfm?name=SCCS

Z.

[Bewerkt door ziepe op 27-12-2006 om 15:15 NL]

The earth has music for those who listen.

Sebastiaan
Antw: Antw: Fossiel Beringen

Bericht door Sebastiaan » 27 dec 2006, 15:14

ziepe schreef:
Is een syringodendron-deel van een sigillaria.
Kan je misschien wat uitleg of een linkje geven? Ik ben nogal een fossielen n00b.

[Bewerkt door Sebastiaan op 27-12-2006 om 15:14 NL]

[Bewerkt door Sebastiaan op 27-12-2006 om 15:16 NL]

ziepe

Bericht door ziepe » 27 dec 2006, 15:23

In een notedop:

Welke soort sigillaria zullen we helaas niet kunnen achterhalen. Simpel gezegd is het geslacht syringodendron een algemene naam voor de stam van wolfsklauwbomen waarbij de littekens door erosie en de plaatsing op de boom (!) niet meer herkenbaar zijn.

Z.

Er zijn dus nog veel gaten en hiaten in Carboon-determinatie, zeker bij de sigillaria en lepidodendron...

[Bewerkt door ziepe op 27-12-2006 om 15:41 NL]

ziepe

Bericht door ziepe » 27 dec 2006, 15:24

Afbeelding

Een voorbeeldje uit eigen collectie te verduidelijking.

Z.

ziepe

Bericht door ziepe » 27 dec 2006, 15:51

Even nog over de indeling van het Carboon, ter verduidelijking, offcieel (dus globaal) is deze de goedgekeurde:

Carboon --> mississippiaan (vroeger onder) en pennsilvaniaan (vroeger boven) Carboon.

Deze kennen devolgende onderverdeling:
(van jong naar oud)

gzheliaan
kazimoviaan
moscoviaan
bashkiriaan
- deze vormen het pennsilvaniaan

serpukhoviaan
viseaan
tournaisiaan
- deze vormen het mississippiaan

Ander onderverdelingen die nog gebruikt worden zijn:
- de noord amerikaanse
- de west- europese (wij dus)
- de Chinese

Voor ons:
(om jouw geval toe te lichten dan)

Westfaliaan komt (min-of-meer) overeen met het moscoviaan en een deel van het bashkiriaan in de globale classificatie.

Algemeen kunnen we zeggen dat de steenkool-vondsten uit engeland, belgië, nederland en duitsland uit het namuriaan, westfaliaan en soms stefaniaan stammen. De meerderheid hier is Westfaliaan. (heeft ook nog onderverdelingen maar daarvoor moet je -zoals Stijn zegt- geoglogische kaarten ter beschikking hebben)

Z.

[Bewerkt door ziepe op 27-12-2006 om 15:54 NL]

Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan » 27 dec 2006, 16:04

Heel veel bedankt!

Vraagje: wat is het geribbelde bruine gedeelte in het fossiel dan juist? En het omhulsel? De \'schors\' neem ik aan?

[Bewerkt door Sebastiaan op 27-12-2006 om 16:06 NL]

ziepe

Bericht door ziepe » 27 dec 2006, 16:07

Graag gedaan.

Toch nog even benadrukken (voor iedereen dan) dat het Carboon loopt van 359,2 tot 299,0 miljoen jaar terug. Men weet daar tegenwoordig nog veel tegen te zondigen.

Z.

Gesloten