Prep : Ammoniet uit Texas. Euomphaloceras septemseriatum ( Cragin,1893 )
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Prep : Ammoniet uit Texas. Euomphaloceras septemseriatum ( Cragin,1893 )

Hallo iedereen.
Dit weekend wou ik beginnen met een grote steen die ik heb gekregen van Marc (Texasfossils).
Het stuk heb ik verkregen met als inhoud een krab,maar toen ik eraan begon lijk mij dit niet te kloppen,er zit namelijk een zeer stekelige ammoniet in die steen waarvan er een paar stekels door de matrix staken ,met als gedacht dat het krabbepootjes waren,het waren er precies 5.
Ik denk dat het een Euaspidoceras zal zijn,maar dat klopt zeer waarschijnlijk niet.
Het stuk zit compleet in de steen met woonkamer en al.
Het meet 7 cm en is 3,5 cm breeed.
De prep gaat mooizaam door al die stekels.
GR
[Bewerkt door strandjutters op 06-03-2018 om 23:16 NL]
strandjutters
Antw: Prep : Ammoniet uit Texas.
ik ben erg benieuwd, Marc heeft in Texas vooral in het albiaan gezocht (ik heb zijn ammonieten gekocht) deze kan ik niet thuiswijzen
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
- strandjutters
Ah zo Phil,leuk dat je zijn verzameling hebt kunnen kopen 
Ik maak straks nog wat meer van de venter vrij,misschien zie je dan iets meer.
GR

Ik maak straks nog wat meer van de venter vrij,misschien zie je dan iets meer.
GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo Phil,hier wat foto,s,het is moeilijk om foto,s te maken,het stuk geeft de kleur van de matrix.
Er staan 7 stekels op 1 winding,de venter zelf is meer een knobbel dan een stekel.
Morgen zien we meer

GR
strandjutters
- strandjutters
Hallo Phil,nog steeds geen idee welke richting ik het moet gaan zoeken ?
Ik zit al wat verder vandaag,maar een goede foto lukt niet bij daglicht omdat matrix en ammo dezelfde kleur hebben,ik probeer het vanavond.
GR
Ik zit al wat verder vandaag,maar een goede foto lukt niet bij daglicht omdat matrix en ammo dezelfde kleur hebben,ik probeer het vanavond.
GR
strandjutters
Hallo, nu weet ik niet of Texas dezelfde ammonieten kent als wij hier, maar wat je beschrijft doet mij denken aan Dipoloceras sp.
groeten, Bert
groeten, Bert
Elbert
- strandjutters
Hallo Elbert.
Ik denk niet dat het deze soort is,deze hier heeft een venter in de vorm van een kammetje,gelijk de staartvin van een krocodil.
GR
Ik denk niet dat het deze soort is,deze hier heeft een venter in de vorm van een kammetje,gelijk de staartvin van een krocodil.
GR
strandjutters
het enige dat ik kan terugvinden bij ammonieten uit het krijt van Texas met dergelijke stekels is Anisiceras armatum; dat is wel een ontrolde ammoniet zoals Hamites. In de bocht maakt hij dergelijke stekels en de vorm van de laterale knobbels en de ribben zijn ook gelijkend. De soort komt uit het albiaan en dat komt dan goed overeen met de vondsten van Marc wat de determinatie zeer aannemelijk maakt. Ik heb de soort nog niet in mijn verzameling; als je hem van de hand wil doen ben ik erg geïnteresseerd
groetjes
groetjes
philippe
- strandjutters
Hallo Phil,ben je zeker van die naam ?
Als ik het intik op internet komt er niets ???
Wat ik wel zie op het stuk van mij,is dat op de 5 rib geen stekel staat aan beide zijden,op de 6 de winding staan er opnieuw stekels.
GR
[Bewerkt door strandjutters op 25-02-2018 om 19:45 NL]
Als ik het intik op internet komt er niets ???
Wat ik wel zie op het stuk van mij,is dat op de 5 rib geen stekel staat aan beide zijden,op de 6 de winding staan er opnieuw stekels.
GR
[Bewerkt door strandjutters op 25-02-2018 om 19:45 NL]
strandjutters