Tussentandje vorax en...?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
KoH
Tussentandje vorax en...?

Bericht door KoH » 25 feb 2018, 10:56

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,

Het rechter tandje is een tussentandje van vorax. Maar wat is het linker tandje? Het lijkt me ook een bovenkaakse vorax en de worteltakken zijn behoorlijk asymetrisch. Toch typische kenmerken voor een tussentandje. Ik heb er nog een paar die er zo uit zien en lijkt me dan ook niet pathologisch.

Ik ben benieuwd wat jullie er van maken.

Groet

Ko

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Tussentandje vorax en...?

Bericht door strandjutters » 25 feb 2018, 11:44

Hallo Koh,ik denk dat links de UL1 is.

Das typisch dat de linkse kant van de wortel nijgt naar de voorste tanden en de rechtse zijde nijgt naar de laterale.

Ben je zeker dat het tandje rechts een vorax is en geen Lamna nassus ?

GR

strandjutters

KoH

Bericht door KoH » 25 feb 2018, 12:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Pascal,
Het is geen nasus. Bovenste 2 tandjes zijn de linker en rechter tussentandjes van nasus.
UL1 zou kunnen. Ik las ergens dat C. taurus wel eens gerapporteerd word met 2 intermediaire tandjes per kant. Geen idee of dit klopt en of dit ook geld voor vorax.
Groeten
Ko

KoH

Bericht door KoH » 26 feb 2018, 11:50

Hallo Pascal,

Hierbij een link naar een artikel waar ze aangeven dat taurus 2 verschillende tussentandjes zou hebben.

http://shark-references.com/post/688

Ik heb toch mijn twijfels aan de UL1 positie voor deze tand. Meestal is de UL1 positie toch een fors stuk groter dan een tussentandje. En voor een "juvinile" UL1 (wat vwb het formaat zou kunnen passen bij een volwassen tussentandje) vind ik de tand toch wat aan de robuuste kant.

Wat denk jij?

Groeten

Ko

Plaats reactie