CBN Gault ammonieten uit Ede, deel 2

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Wilson McPhee
CBN Gault ammonieten uit Ede, deel 2

Bericht door Wilson McPhee » 19 apr 2018, 21:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het vervolg van CBN Gault ammonieten die ik in Ede ben tegengekomen.
1. Lijkt op Beudanticeras beudanti. Deze ammoniet heeft huisvlijt ondergaan. Zo was bijvooebeeld het ontbrekende deel er bijgeboetseerd. Deze heb ik verwijderd. 81mm.
2. Nog niet eerder gezien. Lijkt op Ughligella sp. De rand is glad, 48mm.
3.Euhoplites ?alphalautus.46mm.
4.E.?alphalautus.43mm.
5.E.?alphalautus.69mm.
6.E. sp.31mm.
7.E. lijkt op lauricatus 36mm.
8.E. ?(sub)tuberculatus

De andere hopliten komen nog. Daarna zoud ik mijn zelf aangetroffen nautilussen en zeeëgels willen laten zien.

cheers

Wilson

phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Antw: CBN Gault ammonieten uit Ede, deel 2

Bericht door phil » 20 apr 2018, 00:07

1 OK
2 ik vermoed sterk gerold en niet meer te determineren, Uhligella toch zeker niet
3, 4, 5 E. ochetonotus/subcrenatus
6 E. truncatus
7 E. opalinus
8 E. proboscideus
determinaties onder voorbehoud, volgende keer ventraal zicht bijplaatsen

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Wilson McPhee

Bericht door Wilson McPhee » 20 apr 2018, 21:27

Hartelijk dank Philippe voor het op naam brengen van mijn aanwinsten. Over de Gault ammonieten uit CBN heb ik weinig literatuur: Van Diggelen in Gea 1983, een artikel over heteromorphe vormen (ook Gea) en Taveerne alweer in Gea. Ik had gehoopt dat Victor Strijbos zijn artikelenreeks in G&H zou voortzetten met een beschrijving van de cephalopoden uit zijn verzameling. Op Internet tot nu toe weinig kunnen vinden over Gault fossielen uit CBN. Wel een verwijzing naar een site van F. Diebold (veilingmeester Catawiki) over Albien ammo's, maar ik kom er niet of de site is verdwenen. Ik ben dus op zoek naar websites en literatuur gericht op CBN.

cheers

Wilson

phil

Bericht door phil » 22 apr 2018, 20:38

ik moet mijn determinaties wat bijsturen na de voordracht van F. Amedro bijgewoond te hebben en vandaag een andere expert op bezoek gehad te hebben. Alle Euhoplites uit de P5 van CBN mogen als E.ochetonotus gedetermineerd worden (behalve E.barroisi, maar dat is een zeldzaamheid) dus zijn het alle varianten hier op, van de aller smalste gladde tot de dikste met stekels. De verschillen met de soorten uit andere lagen (P4 en P6) zijn veel kleiner dan de variaties binnen de soort, dit op de venter (maar dat moet ik zelf nog eens beter bekijken om het onder de knie te krijgen. Niets belet echter de veelvoud van soorten door Spath verder te gebruiken maar het zijn een pak synoniemen voor één soort. Het blijft wel interessant al de varianten te verzamelen.
De boekjes van Gea over de ammonieten van Wissant kan je beter niet gebruiken, dit staat vol fouten en onjuistheden; het best kan je de publicatie van Amedro uit 1992 gebruiken (ik denk dat het via google scholar te vinden is) wel jammer dat het enkel met tekeningen geïllustreerd is en geen foto's

philippe

Wilson McPhee

Bericht door Wilson McPhee » 26 apr 2018, 16:36

Hartelijk dank Philippe voor de info. Het wordt dus, bijvoorbeeld,
Euhoplites ochetonotus var. armatus. Dat artikel van Amedro 1992 heb ik inmiddels binnen. Mijn kennis van de Franse taal is op HBS niveau en niet bijgehouden, dus die is heel matig. Maar ik vind wel een manier om de tekst te vertalen.
cheers

Wilson

phil

Bericht door phil » 26 apr 2018, 18:37

zo ongeveer al spreekt Amedro zelfs niet van variëten; als ik het goed begrijp zijn de verschillen veroorzaakt door externe factoren en niet door genetische. Algemeen wordt aangenomen dat diep water zorgt voor smalle modellen en ondiep water voor de dikke. Ik zal mijn etiketten aanpassen naar vb Euhoplites ochetonotus, synoniem E. armatus. Ik zag deze week een verzameling Epihoplitessen uit Zwitserland; alle soorten die Spath beschreven heeft zaten er bij maar met alle tussenvormen er bij duidelijk dat ze tot de zelfde soort behoren (Epihoplites compressus)

philippe

Plaats reactie