Mediterane foraminiferen Mar Menor
Mediterane foraminiferen Mar Menor

Hallo, hier wat foraminiferen uit het Mar Menor(Murcia)
1e Sorites orbiculus(Ehrenberg 1839)
2e Penroplis planatus (Forskäll 1773)
3e Topje van een Penroplis planatus.
4e Peneroplis sp.
5e Elphidium crispum.
6e Ammonia sp.
De meeste forams hebben een laagje porcelein(chemische verbinding, verml. Pre Mioceen.
Groet,Ben.
0000000000
Antw: Mediterane foraminiferen Mar Menor
Dag Ben,
Wat een geweldige foto's zeg. Ik dacht echt dat het soort van gepolijst was in eerste instantie. Ontstaat dat porcelein laagje door de samenstelling van de grondlagen waar de fossieltjes in zitten? Nooit geweten dat zoiets bestond. Dank je!
Vr groet wim
Wat een geweldige foto's zeg. Ik dacht echt dat het soort van gepolijst was in eerste instantie. Ontstaat dat porcelein laagje door de samenstelling van de grondlagen waar de fossieltjes in zitten? Nooit geweten dat zoiets bestond. Dank je!
Vr groet wim
Hallo Wim, bedankt voor je reactie. Er zijn bepaalde afzettingen waar het materiaal wordt omgezet van kalk in z.g.n. porcelein. Ik heb monsters van Marokko(Upper Maastrichiaan) en Damery(Eoceen) waar het zelfde is gebeurt. hoe de chemische reactie plaats vind kan ik je niet vertellen.
Groet,Ben
0000000000
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Hoi Ben,
Mag ik je vragen op basis van welke bron je dit 'porselein' noemt? Het lijkt me toch een wat vreemd verhaal?
Mag ik je vragen op basis van welke bron je dit 'porselein' noemt? Het lijkt me toch een wat vreemd verhaal?
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Hallo, hier enkele foto die heb genomen van een internet pagina. Verder als je zoekt op : Journal of Foraminiferal Rescarch, vol.49,no2,pag 134-147,April 2010.
nog maals het zelfde Journal.maar dan pag.165-192,April2010
hier staat een artikel met chemische toestanden die me pet te boven gaan.
Succes , groet Ben-Lochem
0000000000
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Hoi Ben,
Porcellaneous is een term uit de foramwereld die wordr gebruikt voor kalkschalige foraminiferen waarvan de schaal ondoorzichtig en wit is (en dus op porselein lijk). De tegenhanger bij de kalkschaligen is hyaline schalen, waarvan de mineraalstructuur ervoor zorgt dat de schaal doorzichtig is. Een ondoorzichtige schaal beschermt her endoplasma van de cel tegen schadelijk zonlicht, een doorzichtige schaal maakt symbiose met algen mogelijk. Als je daar meer over wil weten zijn de publicaties 'ecology and applications of benthic foraminifera' van Murray (2006) en 'Microfossils' van Armstrong & Brasier (2005) erg interessant.
Porcellaneous is een term uit de foramwereld die wordr gebruikt voor kalkschalige foraminiferen waarvan de schaal ondoorzichtig en wit is (en dus op porselein lijk). De tegenhanger bij de kalkschaligen is hyaline schalen, waarvan de mineraalstructuur ervoor zorgt dat de schaal doorzichtig is. Een ondoorzichtige schaal beschermt her endoplasma van de cel tegen schadelijk zonlicht, een doorzichtige schaal maakt symbiose met algen mogelijk. Als je daar meer over wil weten zijn de publicaties 'ecology and applications of benthic foraminifera' van Murray (2006) en 'Microfossils' van Armstrong & Brasier (2005) erg interessant.
Groeten,
Koen
Koen
Hallo Koen, het is een moeilijke materie. De benoeming porcelein achtig, heb ik over genomen uit publicaties. De echte ontstaans wijze gaat me te ver. Dat laat ik wel aan de wetenschappers over. Maar het viel mij op dat de forams uit Mar Menor er zo glad en glimmend uit zagen. Er zijn er ook die de glans niet hebben. Ik denk dat aan de hoeveelheid zoutwater ligt. het is maar een denk wijze.
groet,Ben.
0000000000
- RobertSpeijer
- Been thanked: 10 times
- Contacteer:
Dag Ben
Heb je de forams op het strand gevonden of in een ontsluiting? Indien het laatste: in wat voor sediment zaten ze? Op basis van de donkere strepen lijken ze me (sub)recent.
Heb je de forams op het strand gevonden of in een ontsluiting? Indien het laatste: in wat voor sediment zaten ze? Op basis van de donkere strepen lijken ze me (sub)recent.
Groeten
Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven
Robert Speijer
- RobertSpeijer
- Been thanked: 10 times
- Contacteer:

Hierbij nog een foto van o.a. recente Peneroplis en Sorites uit een lagune bij Frangocastello, Kreta. Beide genera hebben een imperforate porseleinachtige schaal.
Groeten
Robert Speijer
Robert Speijer

Hallo Robert, hierbij wat foto,s. Ik vind dit in een steilrandje bij het water, niet direct een srand. Het sediment waar het uitkomt is grijs-groenig lemig zand. Er in bevinden zich ook wat slakjes en ostracoden , erom heen zit een porcelein achtig laagje. Het lijkt verkiezeld, dus zo recent lijkt het ook weer niet. De wat groene foto is de locatie rechts . Boven op de fossiel laag ligt stuifzand(duingebiedje).
Groet, Ben en bedankt voor je reactie.
0000000000