Inktvisachtige met schubben?
Inktvisachtige met schubben?

Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum. Ben zelf geofysicus/archeoloog van beroep maar heb een kleine fossielencollectie als hobby.
Een collega van mij heeft mij onlangs dit fossiel gegeven. Ik was wel benieuwd of het te determineren is.
Ik zat zelf te denken aan een uit de kluiten gewassen belemniet of orthoceras qua morfologie/vorm. Hij is 20cm lang en heeft een een kogelvorm.
Het lijkt me dat het wel een cephalopod betreft en geen vis waar je scheel tegenaan kijkt.
Maar hij heeft duidelijk schubben en er lijken zelfs ogen en tentakels aan het vooreinde te zitten.
Is dit gewoon een goed bewaard gebleven en zeer grote belemniet?
Plaatjes van belemniet reconstructies lijken er wel veel op.
Alle hulp is zeer welkom!
Groeten!
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Antw: Inktvisachtige met schubben?
Over scheel gesproken: heeft deze vis nu een dubbele kaak of lijkt dat maar zo?
[Bewerkt door sjaak op 23-04-2018 om 18:07 NL]
[Bewerkt door sjaak op 23-04-2018 om 18:07 NL]
Groet,
Niels
Niels
- pachy-pleuro-whatnot-odon
- Beheerder
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 112 times
Antw: Inktvisachtige met schubben?
Hallo Josha,
Volgens mij is wat het hier lastig maakt en voor verwarring zorgt dat de nodules waar de vissen uit deze formatie in zitten doorgaans zo gespleten worden dat de vis lateraal te zien is. Hier denk ik dat we echter met een dorsaal perspectief (dus van bovenaf) te maken hebben, waardoor het lijkt alsof de vis een dubbele kaak heeft, de pectoraalvinnen niet te zien zijn, en ook de staartvin het heeft moeten begeven (waardoor de staart nu in een puntje lijkt te eindigen)...
Met vriendelijke groeten,
Alexander.
Volgens mij is wat het hier lastig maakt en voor verwarring zorgt dat de nodules waar de vissen uit deze formatie in zitten doorgaans zo gespleten worden dat de vis lateraal te zien is. Hier denk ik dat we echter met een dorsaal perspectief (dus van bovenaf) te maken hebben, waardoor het lijkt alsof de vis een dubbele kaak heeft, de pectoraalvinnen niet te zien zijn, en ook de staartvin het heeft moeten begeven (waardoor de staart nu in een puntje lijkt te eindigen)...
Met vriendelijke groeten,
Alexander.
'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett