Determinatie hulp gevraagd: grote wervel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
marcelwissink
Has thanked: 62 times
Been thanked: 8 times
Determinatie hulp gevraagd: grote wervel

Bericht door marcelwissink » 24 apr 2018, 20:41

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste allemaal,

Deze wervel heb ik bij mijn ouders op zolder terug gevonden. Van botten heb ik geen verstand, dus ik hoop dat jullie hier een naam aan kunnen geven.
Het is een grote, incomplete wervel, 20 cm lang. Zo'n 40 jaar geleden gevonden in een leemput in de Achterhoek. Het grijze materiaal op het bot is leem, het stuk is nog niet eens schoon gemaakt.

Groet,

Marcel

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: Determinatie hulp gevraagd: grote wervel

Bericht door Schouwenburg » 25 apr 2018, 09:17

Als het sediment er na al die tijd nog opzit hoef je in ieder geval niet te prepareren. Het is een borstwervel en met dat formaat is hij van een steppenwisent of neushoorn. Woon je in de achterhoek neem dan contact op met het museum Min40celsius. De initiatief nemer kan je vertellen of hij van een neushoorn of een wisent is.

Charlie

marcelwissink

Bericht door marcelwissink » 26 apr 2018, 08:47

Dank je voor de eerste determinatie.

Ik heb contact opgenomen met Min40celsius, en ik heb ook al antwoord gekregen: "Wisent of neushoorn vind ik zo moeilijk te zeggen. Maar dat kunnen we wel achterhalen in het museum."

Ik wil Zondag 6 Mei het stuk mee nemen naar het museum. Ik hoop dan een definitief antwoord te krijgen.

Groet,

Marcel

marcelwissink

Bericht door marcelwissink » 24 jun 2018, 20:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had vandaag eindelijk tijd voor een bezoek aan Min40Celsius. De wervel is door Rene van Uum gedetermineerd als neushoorn. Een borstwervel van een nog niet geheel volgroeid dier. Ik ben er blij mee. Ik heb een paar stukken in de hand gehad om te kunnen vergelijken, en in het museum staat ook nog eens een compleet exemplaar.
De vindplaats is echer niet correct, het stuk komt uit de Noordzee. Het grijze materiaal op het bot is geen leem, maar Bryozoen.
Het museum zelf is een aanrader. Er ligt niet alleen mooi bot materiaal, maar bijvoorbeeld ook fossielen uit de omgeving van Rheine, Lotte en Osnabruck.

Groet,

Marcel

Plaats reactie