ENCI excursie 28-04-2018
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
ENCI excursie 28-04-2018

Ik doe noch een poging, om de Limburgse NGV leden te stimuleren de vondsten te tonen, die tijdens de laatste excursie gedaan werden.
De meeste verzamelaars gingen – zoals gewend – rechtstreeks naar de Lichtenberg horizont, om daar haaientanden, zee-egels etc. te vinden.
Ik had twee destinaties in de zin: De kalksteen van Lixhe en enkele storthopen met materiaal uit de kalksteen van Meerssen IVf-1 t/m 4.
In de kalksteen van Lixhe 2 zijn grote zee-egels (Echinocorys sp.) te vinden. Drie van die joekels heb ik gevonden (foto 1), maar helaas zat geen enkele bryozoa-kolonie op de schaal.
In het materiaal uit de kalksteen van Meerssen vond ik enkele goed bewaarde bryozoa-kolonies van die ik enkele hier wou tonen.
Foto's 2 en 3: Escharifora ?papyracea (von Hagenow, 1851). Opvallend zijn de reuzachtige avicularia (een soort hulpcellen).
Foto 4: Osculipora truncata (Goldfuss, 1827).
Vanwegens het feit dat deze in een brede graafgang zat, kon de kolonie de laatste 66 milljoen jaren relatief onbeschadigd "overleven" en is dit een vrij grote en complete kolonie.
Foto 5: Stamenocella cuvieri (von Hagenow, 1851).
Deze soort vormt de eerder genoemde hulpcellen o.a. aan de randvan de kolonie. Zij zijn schuin naar boven georienteerd, waardoor de rand een zaagblad-achtige vorm heeft.
Ben benieuwt op de vondsten van de andere excursie deelnemers...
Veel plezier en beste groeten,
Oliver
Antw: ENCI excursie 28-04-2018

Hoi Oliver,
daar zitten toch weer enkele mooie exemplaren tussen.
Ik ben eerst in de Kalksteen van Lanaye gaan zoeken naar Bryozoa, maar met weinig succes.
Dan maar besloten om in het verse materiaal van de Kalksteen van Emael mijn geluk te beproeven en vooral fragmenten van schelpen te onderzoeken op begroeing.Ik denk dat ik een vijftigtal oesters heb bekeken en op slechts eentje zat een kolonie (foto 1 & 2).
Zonder SEM foto's is deze niet te determineren, al trekt de kolonie sterk op eentje dat ik eerder vond en waarvan de SEM foto is toegevoegd (foto 3).
Beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
-
Dag allemaal,
Mooie vondsten weer zeg!
Ik heb vooral in de Lichtenberg gezocht, zie foto's van enkele vondsten. Verder wat residue materiaal meegenomen om verder thuis uit te pluizen.
Groeten,
Niels
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
Proficiat met de vondsten Luc en Niels.
@Luc: die lijken er echt op elkaar. Maar ik heb er nog geen naam kunnen vinden in de boeken. Die cribrimorphe soorten blijven zeer lastig te determineren.
Groeten,
Oliver
@Luc: die lijken er echt op elkaar. Maar ik heb er nog geen naam kunnen vinden in de boeken. Die cribrimorphe soorten blijven zeer lastig te determineren.
Groeten,
Oliver
- Caveman
- Has thanked: 268 times
- Contacteer:
Er komen nog altijd mooie dingen uit die groeve, hoop er binnenkort weer n keer bij te zijn!
To share or not to share, that's the question!

Ik merk, dat ik van deze excursie/ datum niets gepost had; hierbij alsnog.
Groeten,
Dirk