Devoon koralen uit de eifel.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Ibe
Been thanked: 2 times
Devoon koralen uit de eifel.

Bericht door Ibe » 01 mei 2018, 21:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

14 april 2018 zijn we met een geologische excursie naar de Eifel geweest, De inzet was er natuurlijk voornamelijk het bekijken van de wilde geologie in dat gebied, maar er komen een verscheidenheid aan interessante lagen aan de oppervlakte in dat gebied en dit kan leiden tot leuke vondsten. zodoende zijn we in het fossiel koraalrif van berndorf wezen kijken. en ja hoor genoeg te vinden.

Thuis heb ik alles al uitgeprepareerd en proberen op naam te brengen maar koralen blijven een zeer lastige groep om te determineren. zo heb ik nog het een en 't ander wat volgende dagen in andere topics aan bod zal komen.

Eigenlijk is alles zelf gevonden behalve het laatste exemplaar wat ik terpleken heb gekregen.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, dit zijn in ieder geval mijn gedachten

* ingevingen zijn gedaan aan hand van het determinatie systeem op deze site, en hebben verder niet een directe onderbouwing dan visuele vergelijking.

Berndorf, Vulkaan-Eifel, Duitsland
Fransaniaan, Devoon +/- 380 MA

1 : Disphyllum cf. caespitosum (Goldfuss, 1826)

2 : Favosites Species

3/4 : ?

5 : Disphyllum cf. caespitosum (Goldfuss, 1826)

6/7 : ?

Alvast bedankt voor eventuele invullingen.

Fossielen mineralen en meer.
https:/www.mineralen-fossielen.nl/fossielen/

Storm
Been thanked: 5 times
Antw: Devoon koralen uit de eifel.

Bericht door Storm » 01 mei 2018, 22:55

Foto's zijn te onduidelijk om een determinatie te geven.
Verder is het vrijwel onmogelijk om een juiste determinatie te geven van koralen. Dit is eigenlijk alleen te doen met een doorsnede van het koraal.
Foto 6/7 is een Bryozoa kolonie en waarschijnlijk Fenestella sp.

De laatste keer dat ik in Berndorf in de mijn ben geweest was in 2014 maar was toen al voorzien van camera's. Ik heb geen idee waar je dus gezocht hebt want de voorkant waar vroeger werd gestort is helemaal overwoekerd met planten en struiken.

Cora

Ibe
Been thanked: 2 times
Antw: Devoon koralen uit de eifel.

Bericht door Ibe » 02 mei 2018, 14:25

Beste Cora,

Bedankt voor je berichtje,

exact weet ik het ook niet na te vertellen, maar het was met een georganiseerde excursie dus ik geloof niet dat daar verder een probleem was en ik heb niets van camera's en dergelijke gezien (ook geen bordjes). alleen info over die geologie daar.

Ik had al een vermoede dat er slijpplaatjes of dergelijke nodig waren om op determinatie te komen maar wie niet waagt wie niet wint.

bedankt voor je tip over de byrozoa en overige informatie.
Mvg Ibe,

Fossielen mineralen en meer.
https:/www.mineralen-fossielen.nl/fossielen/

Plaats reactie