Fossielen? van schelp
Fossielen? van schelp
Hallo allemaal
Ik heb deze steen laatst gevonden in Italië. Er zitten een aantal bijzondere structuren op, zelf zit ik te denken aan een afdruk van een schelp of sporenfossielen. De steen lag aan een weg in de buurt van Moneglia (een uur rijden onder Genua). Ik zou graag meer info willen over wat het precies kan zijn en of het wel een fossiel is.
Marijn
- RobertSpeijer
- Been thanked: 15 times
- Contacteer:
Antw: Fossielen? van schelp
Dag Marijn
Ik heb dit soort structuren vaker gezien in stenen uit de Appennijnen en denk niet dat het fossielen zijn. Het betreft waarschijnlijk een zeer fijnkorellige kalksteen die voornamelijk uit pelagische modder is opgebouwd - mogelijk een Scaglia kalksteen (Krijt-Paleogeen) of Maiolica (Boven-Jura tot Onder-Krijt). Deze kalken hebben een schelpvormige (conchoidale) breuk en ik vermoed dat de vorming van die richels samengaat met de breukvorming.
Ik heb dit soort structuren vaker gezien in stenen uit de Appennijnen en denk niet dat het fossielen zijn. Het betreft waarschijnlijk een zeer fijnkorellige kalksteen die voornamelijk uit pelagische modder is opgebouwd - mogelijk een Scaglia kalksteen (Krijt-Paleogeen) of Maiolica (Boven-Jura tot Onder-Krijt). Deze kalken hebben een schelpvormige (conchoidale) breuk en ik vermoed dat de vorming van die richels samengaat met de breukvorming.
Groeten
Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven
Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven