Ruilen oftewel Deal or NoDeal cq Na ruilen komt huilen?

Maak hier afspraken om samen te zoeken, naar beurzen te gaan, enzomeer. Nieuwe leden kunnen zich hier voorstellen.
Gesloten
Frisian-old-age
Ruilen oftewel Deal or NoDeal cq Na ruilen komt huilen?

Bericht door Frisian-old-age » 06 jan 2007, 14:05

Tja, even een puntje aankaarten.
Zoals iedere verzamelaar betaamt probeert deze zoveel mogelijk zijn verzameling uit te breiden.Dit kan door zelf zoeken, aankopen en\\of ruilen.
Dit laatste is een kwestie van loven,bieden,deal or no deal, maar ook vertrouwen.
Is het gevraagde in evenwicht met het gebodene - meestal door uitwisseling van foto\'s - kan men gaan besluiten in deal. In dat geval kan of dient men er vanuit te gaan dat dezelfde critiria als bij Ebay gelden.Immers deal is deal.Verzending van de ruiling kan desnoods per aangetekend stuk gebeuren.
Wat als blijkt wanneer de reeds afgesloten deal 1-2 dagen later veranderd wordt? Tja, dan kan men maar beter op de hoede zijn.Veelal is No-deal de beste optie.
Persoonlijk gezien ben ik daarbij vrij kort door de bocht.Afspraak is afspraak.
Daarbij komt nog het feit dat er in de toekomst geen ruiling met de desbetreffende persoon cq verkoper tot stand zal komen.
Kortom de vraag, hoe gaat een ieder om met dit gegeven?

groetjes,

Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )

Supergraver
Antw: Ruilen oftewel Deal or NoDeal cq Na ruilen komt huilen?

Bericht door Supergraver » 06 jan 2007, 14:37

Hoi Age,

Je komt de meest rare eisen tegen. Het leek en lijkt mij logisch bijvoorbeeld, dat beide partijen ongeveer tegelijk iets opsturen (vanzelfsprekend zijn hierop uitzonderingen, bijv wanneer je elkaar iets beter kent en vertrouwd en gewoon opstuurd wat je kan missen en wat de ander graag wilt, nietwaar Taco?). Zo wilde ik, reeds een tijd terug een ruil doen met een iemand uit Engeland. Hij vond het heel gewoon dat ik eerst een pakketje moest opsturen, en na ontvangst zou hij mij dan een pakketje sturen. Vanzelfsprekend dus dat dat bij mij niet opging.
Ik ben gelukkig nog nooit bedonderd, wel een paar keer teleurgesteld, maar let wel dat ik zorg dat de eerste die me bedonderd openbaar bekend wordt gemaakt ;)

Gr

Martijn

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 07 jan 2007, 03:08

Age, ... je spreekt enigsizns in raadsels...

Desalnietemin... Ik heb een beetje dezelfde ervaringen als Martijn,... denk ik. Ik ben nooit bedonderd in de zin dat ik absoluut niets ontving (the so called rip-deal), maar ben meerdere malen teleurgesteld wat betreft kwaliteit enzo. Soms was dat subtiel: \"ieder tandje net even iets minder dan perfect\", soms was dat komplete blitzkrieg: \"gare gefragementeerde wortels van carhariniformes die werden versleten als perfecte hemipristissen\" <> \"kapotte odontaspididae, die werden verkocht als \'alopias\' - very rare-\".

Niet om lullig te doen, maar vrijwel al mijn slechte ervaringen betroffen fransen. Ik vraag me af of anderen diezelfde ervaring hebben?

Toch nog maar even een korte aanpassing/aanvulling op mijn eerste reactie: ook ik heb zeer veel tevreden ruilingen gedaan! De meeste verzamelaars zijn absoluut te vetrouwen.

[Bewerkt door Isis op 07-01-2007 om 21:58 NL]

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Jeroen

Bericht door Jeroen » 07 jan 2007, 14:19

Ik ben nimmer teleurgesteld bij welke deal dan ook. In tegenstelling daartoe bleek er in mijn pakketje soms een extra bonus aanwezig en sommige van mijn mooiste stukken heb ik van medeverzamelaars gekregen :)

Er is denk ik meer vriendelijkheid en netheid te bespeuren in fossielenland dan gemiddeld, dit ontdek je dan weer als je bijvoorbeeld iets koopt via marktplaats en soms nooit meer wat hoort van iemand waar je wel een afspraak mee had...

Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 07 jan 2007, 14:31

Ook ik heb via ruil geen slechte ervaring met de mensen waarmee ik ruil. Wel heb ik nare ervaringen gehad met de post, meerdere malen zelf.

Een ander verhaal is Ebay. Er was eens een verkoper die een stigmaria sp. verkocht, een parchtstuk en voor mij in goede staat. Probleem was dat die man enkel verzond binnenin de VS. De \"auction\" liep op z\'n eind en niemand had geboden. Heb toen de opportunist in me naar boven laten komen en heb die man een email gestuurd met de vraag of hij het 10 kilogram zware fossiel eventueel naar Europa wou versturen. Na een hele reeks emails zijn we overeen gekomen om alles te versturen via schip, iets wat tot 3 maanden kan duren. Nu zijn we 3,5 maand later, heb die man al verscheidene emails gestuurd met de vraag of hij iets weet van het pakketje... nog geen antwoord gehad... en, omdat we het via email regelden en niet via Ebay heb ik geen poot om op te staan. Ik kijk nog even de kat uit de boom en dan zien we wel.

Z.

The earth has music for those who listen.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 07 jan 2007, 16:52

Nog te vroeg voor paniek, overzeese post kan lang duren.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Supergraver

Bericht door Supergraver » 07 jan 2007, 17:40

Ik ben idd van mening net als Jeroen en Ziepe dat het over het algemeen heel netjes gaat. En ik heb ook vaak de drang om bij beginnende verzamelaars iets extra\'s in het pakket erbij te stoppen ;) Dit omdat het mij toen ik net begon ook was overkomen. Ik stuurde iemand uit de VS 5 Squalicoraxen uit Marokko op en zei dat alles welkom was omdat ik zo goed als geen tanden uit de VS had, en toen kreeg ik me toch een pretpakket opgestuurd met Lee Creek spul etc etc. Ik heb hem meteen gemaild, omdat ik dacht dat hij de deal verkeerd had begrepen. Het antwoord was: \'No problem, Just enjoy the fossils, man!\'

Gr

Martijn

SebastiaanVR

Bericht door SebastiaanVR » 07 jan 2007, 17:46

Ik heb ook geen problemen gehad met een ruil. Ik doe net als Martijn altijd extraatje(s) erbij in.
Soms duurt een ruil wel een tijdje, maar komt het wel goed.

gr, S

De DinoDolsjes
Been thanked: 2 times
Antw: Antw: Ruilen oftewel Deal or NoDeal cq Na ruilen komt huilen?

Bericht door De DinoDolsjes » 07 jan 2007, 20:24

Supergraver schreef:
En ik heb ook vaak de drang om bij beginnende verzamelaars iets extra\'s in het pakket erbij te stoppen ;)
Klinkt bekend.
Zo was er ooit iemand die mij een hele lading uit de Peace River opstuurde toen ik pas met ruilen begon. Volgens mij was het een Nederlander die tegenwoordig in Noorwegen woont :D.

Even \'on topic\': bij alle ruilacties die ik tot op heden heb gedaan is mijn vertrouwen nog nooit beschaamd. Over het algemeen houd ik me vast aan de stelregel \"Wie goed doet, die goed ontmoet\" en dat schijnt te werken.

Cheers,
Paul

If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Gesloten