Croc kaak - Marokko

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Betelgeuze
Croc kaak - Marokko

Bericht door Betelgeuze » 08 jan 2007, 22:39

Een paar jaar geleden kreeg ik van een vriendin een krokodil kaak uit marokko cadeau, ik was zeer tevreden maar het is een fossiel dat ik zelf nooit zou gekocht hebben. Telkens als ik er naar kijk heb ik een slecht gevoel het lijkt erg veel op die samengestelde mossa tanden en kaken die je vaak tegen komt. Ik heb het gevoel dat ook deze niet 100% echt is en heb al een paar keer overwogen ze uit mijn vitrinekast te halen. Ik weet echt niet wat ik er van moet denken, misschien kunnen jullie aan de hand van de volgende fotos wat meer vertellen?

http://xs.to/xs.php?f=fakeornot.jpg&h=xs511&d=07021

http://xs.to/xs.php?f=fakeornot2.jpg&h=xs511&d=07021

De kaak bestaan uit 10-talle kleine fragmentjes maar in de matrix zit ook nog heel wat ander materiaal, zo zie ik verschillende botfragmenten en enkele haaientanden.

Fake or not?

Alpha Orionis

Plikona
Been thanked: 1 time
Antw: Croc kaak - Marokko

Bericht door Plikona » 09 jan 2007, 07:10

@Betelgeuze,
Deze kaak lijkt (mijn inziens) echt, afgaande op de toch moeilijke foto\'s. Zo worden ze meestal gevonden en niet zoals ze meestal aangeboden worden. Of het echt krokodil is of iets anders is van deze fotos uit moeilijk te zeggen.

Martin
Has thanked: 54 times
Been thanked: 61 times

Bericht door Martin » 09 jan 2007, 08:19

Inderdaad zijn de foto\'s wat wazig, maar op het eerste oog zou ik ook zeggen dat ie echt is. Ik weet niet of je zelf goed kunt beoordelen hoe de tanden aan de kaak zitten en of er langs de kaak en matrix sporen zijn van aansmeren.

Hoe dan ook, zover ik van deze foto\'s een inschatting kan maken zou ik zeggen dat je er blij mee mag zijn.

Peter F.

Bericht door Peter F. » 09 jan 2007, 10:28

Hoi Betelgeuze,

Dit is geen kaakfragment van een krokodil, maar van de vis Enchodus sp.

zie ook: http://www.oceansofkansas.com/Enchodus.html

Ziet er overigens niet uit alsof het nep is...

Groeten,
Peter

Martin
Has thanked: 54 times
Been thanked: 61 times

Bericht door Martin » 09 jan 2007, 10:37

Daar kon je wel eens gelijk in hebben, misschien even een maatbalkje bij de foto\'s.

Supergraver

Bericht door Supergraver » 09 jan 2007, 10:42

Ik kom er wel wat laat mee, maar daar dacht ik dus ook aan. Metname om dat het stuk vol zit met beenviswervels.
En nep....Nee, dat kunnen ze daar veel mooier maken :D Dan hadden de wervels keurig aan mekaar gezeten en de kaak toch wel, misschien hadden ze er zelfs wel een mosa tand ingezet.

Gr

Martijn

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 09 jan 2007, 10:45

De tanden doen mij inderdaad direkt denken aan Enchodus libycus. Maar enchodus tanden ontspringen rechtstreeks vanop het kaakbeen. Hier lijkt het op dat ze op wortels staan , maar dat is moeilijk te zien. De afgebroken tanden op link twee zijn dan weer typisch libycus. Trouwens de tanden van E. libycus zijn groter dan de meeste croc of mosatanden. Ze missen meestal glazuur in tegenstelling van reptielentanden. Aan jouw om dit eens na te checken :D

Frisian-old-age

Bericht door Frisian-old-age » 09 jan 2007, 11:31

Afbeelding

Afbeelding

Dan vallen deze er zeker ook onder. Ooit eens aangekocht in een grijs verleden onder de noemer van \"Croc\" kaakjes.
Naja\", blijven leuke \"eye-catchers.

Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )

Betelgeuze

Bericht door Betelgeuze » 09 jan 2007, 12:47

Bedankt voor de info! Ik heb een veel beter gevoel over nu en idd moest het samengesteld zijn zou het veel keuriger zijn. Dit is een enorme opluchting! :)

Ik ben onder de indruk, een vis met zulke tanden, nooit eerder gezien. Het lijkt inderdaad erg veel op de foto\'s van Peter F. en frisan-old-age.
Dit is zeer interessant en het maakt me helemaal niet uit dat dit geen croc is.

Ik zal proberen straks wat betere foto\'s te posten, eerst nog wat studeren(examens :().

gr Kevin

Alpha Orionis

Betelgeuze

Bericht door Betelgeuze » 09 jan 2007, 16:41

Ik heb wat nieuwe foto\'s genomen, hopelijk zijn deze beter:

http://xs411.xs.to/xs411/07022/crocornot.jpg

http://xs411.xs.to/xs411/07022/crocornot2.jpg

gr Kevin

Alpha Orionis

Gesloten