zee-egel gedeeltelijk met kwarts
zee-egel gedeeltelijk met kwarts
Hallo allemaal,
Vorig jaar vond ik in Stevns Klint Denemarken deze leuke steen met afdruk van een zee-egel. De zee-egel lijkt gedeeltelijk te zijn opgevuld met kwartskristallen. Gaat het hier om een stukje schaal dat gekristalliseerd is? Of is dit toeval. Het is wel een afzonderlijk, afgebakend gedeelte.
Bedankt voor eventuele antwoorden.
Vr.gr. RS
RS
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: zee-egel gedeeltelijk met kwarts
Leuke vondst! Ik denk niet dat het een stukje schaal is dat is omgezet van calciet naar kwarts. Meestal gebeurd dat niet in kristallijne vorm.
Het lijkt mij logischer dat deze zee-egel tijdens de begraving hol is gebleven, en vervolgens bij de eerste (vuursteen)-diagenese gedeeltelijk is opgevuld met vuursteen. Dat opvullen gebeurd op zich vaak, daarom vind je zo veel zee-egels van vuursteen. Bij jouw exemplaar is echter maar een klein gedeelte opgevuld geraakt, en de rest hol gebleven. Zo kon er op/uit de vuursteen wat kwarts groeien.
Groet,
Johan
Het lijkt mij logischer dat deze zee-egel tijdens de begraving hol is gebleven, en vervolgens bij de eerste (vuursteen)-diagenese gedeeltelijk is opgevuld met vuursteen. Dat opvullen gebeurd op zich vaak, daarom vind je zo veel zee-egels van vuursteen. Bij jouw exemplaar is echter maar een klein gedeelte opgevuld geraakt, en de rest hol gebleven. Zo kon er op/uit de vuursteen wat kwarts groeien.
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Antw: zee-egel gedeeltelijk met kwarts
Hoi Johan,
Bedankt voor je fijne, heldere uitleg. Mooi!
Groet, RS
Bedankt voor je fijne, heldere uitleg. Mooi!
Groet, RS
RS