Fossiele plantenresten
Fossiele plantenresten

Hallo!
Zo\'n tien jaar geleden heb ik deze fossielen gevonden op de oprit bij het huis van mijn ouders (ja, opritsteentjes...). Voor zover ik het kan beoordelen, gaat het om bladeren van varens en de bast van planten of bomen. Informatie aangaande de herkomst van dit soort opritsteentjes, de datering van de fossielen en het soort is erg welkom.
Vriendelijke groeten,
Jelle
Antw: Fossiele plantenresten
Inderdaad, allemaal (boven) Carboon, naar alle waarschijnlijkheid Westfaliaan (315 tot 306.5 miljoen jaar terug).
1: neuropteris sp. blaadjes, pos en neg
2: sigillaria sp.
3: links: ook sigillaria sp.
3: rechts: calamites sp.
4: lijkt me een detail van een calamites sp. stam, met de \'nodes\' duidelijk zichtbaar
benaming op Soort-niveau van de 2 sigillaria sp. zal moeilijk zijn; de littekens zijn niet echt duidelijk.
Z.
[Bewerkt door ziepe op 12-01-2007 om 20:43 NL]
1: neuropteris sp. blaadjes, pos en neg
2: sigillaria sp.
3: links: ook sigillaria sp.
3: rechts: calamites sp.
4: lijkt me een detail van een calamites sp. stam, met de \'nodes\' duidelijk zichtbaar
benaming op Soort-niveau van de 2 sigillaria sp. zal moeilijk zijn; de littekens zijn niet echt duidelijk.
Z.
[Bewerkt door ziepe op 12-01-2007 om 20:43 NL]
The earth has music for those who listen.
Deze \'opritsteentjes\' komen uit een uitgebrande mijnterril. Door de druk binnen in zo\'n terril loopt de hitte op en soms wordt alle steenkool daardoor verbrand. De kleimineralen worden dan gebakken en worden dan rood en keihard.
En nu weer terug naar de postzegels.
[Bewerkt door Plikona op 12-01-2007 om 20:50 NL]

Zeer juist wat Plikona zegt. De temperatuur binnenin een mijnterril kan oplopen tot zo\'n 600 °C en op sommige plaatsen kan het oppervlak van de terril 45 °C bedragen. De steenkool wordt als het ware gebakken binnenin de berg. Wanneer men dan begint af te graven kunnen dit vondsten zijn. Soms zie je uit de terrils rookpluimen opstijgen, dat is de hitte van binnenin. (zie foto, bron: terrils.be)
Onlangs ben ik met Frederik (aka mokerman) tijdens regen en onweer terrils gaan bezoeken. Tijdens het regenen bleven bepaalde plaatsen op de terril gewoon droog, puur door de hitte...
Volgende keer toch foto\'s nemen..
Z.
The earth has music for those who listen.
Species, datering en herkomst, en dat binnen twee uur
Heel erg bedankt voor de informatie!
Groeten,
Jelle

Groeten,
Jelle
Tsja, ik ben nog student. Het gezegde: \"Van een kale kip kun je niet plukken\" gaat daarom voor mij op...jammerrrr
. Niettemin, bedankt voor de informatie!
[Bewerkt door JelleS op 12-01-2007 om 21:57 NL]
[Bewerkt door JelleS op 12-01-2007 om 22:00 NL]

[Bewerkt door JelleS op 12-01-2007 om 21:57 NL]
[Bewerkt door JelleS op 12-01-2007 om 22:00 NL]
Antw: Antw: Fossiele plantenresten
vissen gaan ... da\'s pas ontspanning !PLIKONA schreef:
Deze \'opritsteentjes\' komen uit een uitgebrande mijnterril. Door de druk binnen in zo\'n terril loopt de hitte op en soms wordt alle steenkool daardoor verbrand. De kleimineralen worden dan gebakken en worden dan rood en keihard.
grtn,mike