(zeer licht )schedel fragment !!
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
(zeer licht )schedel fragment !!

afgelopen zaterdag leuk stukje schedel gevonden omg zmtr ,wat mij wel wat verbaasd is het geringe gewicht ,
(is nagenoeg niets ong 110 gram )
ik heb nu door de jaren diverse schedel fragmenten gevonden ,en vaak zwaarder en forser ogend ,qua sinussen zoals rund ,hert mammoet..
mijn eerste gedachte gaat bij dit stuk dan ook richting zee zoogdier ,bv walvis !?
het lijkt er op dat op een aantal zijden de buitenkant van het schedel bot te zien is .zie afb 4 / 6 / 7 / 10 / 11 / 14
afmetingen zijn 13 cm / bij 8,0 cm / bij 6,5 cm
zit ik in de goede richting qua determinatie ??

gr
Huug
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: (zeer licht )schedel fragment !!
Zou goed een runderschedel kunnen zijn. Kwestie van vergelijken.
Groet,
Niels
Niels
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times

ik begrijp de gedachte richting gewei cq hoorn basis
maar ik heb veel moeite met de zeer fragiele dikte van het schedel stuk.
de tussenschotten geven wel sterkte ,maar in dit geval ??
als er naar de afbeelding gekeken wordt 6 en 8 !!
dan is er te zien hoe fragiel het is ,op afbeelding 11 is er een
kleinere dichtere raat structuur te zien
(zie ook de twee lichtere afbeeldingen) , deze structuur ligt direct achter de mogelijke aanzet !!, extra versterking ???
ook is er nog een ander stuk te zien waar de dichtheid van het bot compacter is,ik zie dat die afbeeldingen er niet bij staat ,dus voeg ik die even bij ,het is zo wie zo een lastig stuk om goed over te brengen

laatste foto laat de stand van de verdikkingen?? zien
links onder vermeende aanzet rechts boven de andere bot verdichting
misschien geeft dit meer duidelijkheid ?? !!!
Gr
Huug
Lijkt mij geen zeezoogdier. Die worden gedragen door het water en hebben niet zoveel baad bij het ontwikkelen van zo achterlijk veel sinussen zoals landdieren dat doen om de schedel niet te zwaar te maken.
Enige tijd geleden zelf een stuk gevonden wat er ergens op lijkt. Hier kan ik lang en kort over schrijven, maar m'n verzoek zou zijn: vergelijk eens met de bot opening onder het jeukbeen van mammoet (waar de spieraanhechting van de slurf doorheen gaat). Bot verdikkingen komen in de schedel voor op de plek waar de stoottand door de tandholte omsloten word. Dat ligt ook ergens in die buurt.
Maja het blijft een fragment van een foto...
Enige tijd geleden zelf een stuk gevonden wat er ergens op lijkt. Hier kan ik lang en kort over schrijven, maar m'n verzoek zou zijn: vergelijk eens met de bot opening onder het jeukbeen van mammoet (waar de spieraanhechting van de slurf doorheen gaat). Bot verdikkingen komen in de schedel voor op de plek waar de stoottand door de tandholte omsloten word. Dat ligt ook ergens in die buurt.
Maja het blijft een fragment van een foto...
Marine mammals, dolphinately awesome