Bot, 25cm, branding strand Scheveningen
-
Bot, 25cm, branding strand Scheveningen

Hoi hoi,
De zware storm van afgelopen weekend heeft het strand van Scheveningen omgetoverd tot een rariteitenkabinet. Op jacht naar een verdwaalde haaientand stuitte ik echter op een (versteend?) bot in de branding (ter hoogte van Hartbeach). Het ziet er zeer gaaf uit en voelt zeer solide aan.
Ik heb geen flauw idee of dit echt is, en zo ja, wat het is. Het determinatiesysteem van Naturalis oppert het middenhandbeen van een hert.
Kan iemand me mogelijk meer vertellen?
Ter ondersteuning:
Foto 1. Bovenaanzicht
Foto 2. Bovenaanzicht links (A), bovenaanzicht rechts (B), achterkant links (C), breedte links (D)
Foto 3. Zijaanzicht rechts (A), close-up zijaanzicht rechts (B), halve slag gedraaid rechterzijde (C), achterkant rechts (D)
[Bewerkt door Veldaanzee op 13-12-2018 om 18:17 NL]
-
Antw: Bot, 25cm, branding strand Scheveningen
Beste Hans,
Bedankt voor uw vlotte reactie!
Heeft u (of iemand anders) ook een indicatie van de leeftijd van dergelijke botten? Afbeeldingen met vergelijkbare looks showen botten met de tijdsaanduiding pleistoceen, maar dat baseer ik puur op glans, kleur, etc.
Mijn kleuter wil het bot morgen op school laten zien en dat is nóg leuker als hij ook kan vertellen dat het best oud is (hoe relatief oud ook is)
Alvast bedankt!
Bedankt voor uw vlotte reactie!
Heeft u (of iemand anders) ook een indicatie van de leeftijd van dergelijke botten? Afbeeldingen met vergelijkbare looks showen botten met de tijdsaanduiding pleistoceen, maar dat baseer ik puur op glans, kleur, etc.
Mijn kleuter wil het bot morgen op school laten zien en dat is nóg leuker als hij ook kan vertellen dat het best oud is (hoe relatief oud ook is)
Alvast bedankt!
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Leeftijd is moeilijk te zeggen bij paard. Is het bot al helemaal droog?
Blijft het egaal zwart dan is het holoceen. Kan variëren van steentijd tot middeleeuws.
Wordt het egaal lichtbruin dan kan het Pleistoceen zijn. Ik denk niet dat jouw bot dat is, eerder holoceen.
Blijft het egaal zwart dan is het holoceen. Kan variëren van steentijd tot middeleeuws.
Wordt het egaal lichtbruin dan kan het Pleistoceen zijn. Ik denk niet dat jouw bot dat is, eerder holoceen.
Groet,
Niels
Niels
- knaapjvd
- Senior Lid
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 15 times
Wel een fraai exemplaar, voor die vindplaats. Ik denk dat deze niet via de pompkamer op het strand is beland.
Groeten,
Joost
Joost
-
Zonder flitser, maar mét scherpstelling waardoor het enigszins overbelicht lijkt, is dit de huidige stand van zaken. Niet egaal zwart, maar ook zeker niet egaal lichtbruin. Ik zal morgen nog een foto maken bij daglicht.
Mijn zoontje en ik zijn overigens al heel erg blij met iets uit de steentijd tot de middeleeuwen.
Ontzettend bedankt en to be continued!
-
Beste Joost,
En dan te bedenken dat vandaag pas de tweede keer was dat we bewust zijn gaan zoeken naar haaientanden en dergelijke... hopelijk niet te vroeg gepiekt!
Ik heb ook een soort werveltje (?) gevonden (zie foto’s) en prachtige schelpen. Voor een geoefende speurder was het vast een walhalla vandaag. Ze waren helaas ook al hard bezig met het zand prepareren, dus ik weet niet hoe lang t zo blijft.
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Voor fossielen en haaientanden kan je beter iets zuidelijker naar de Zandmotor tussen Kijkduin en Ter Heijde. Bij Scheveningen ligt niet zoveel oud spul.
Groet,
Niels
Niels
-
Beste Niels,
Bedankt voor uw tip!
Afgelopen oktober stuitte mijn zoontje per toeval op wat kristallen op Ibiza. Dat vond hij zo leuk, dat we daarna gerichter zijn gaan zoeken en prachtige stenen mee naar huis konden nemen. Kristallenjacht op Scheveningen is wat lastig, maar ik gokte dat hij fossielen ook heel leuk zou vinden. Tijdens het inlezen kwam ik dit forum tegen en zijn we op woensdag dan ook gestart bij de Zandmotor. Daar zagen we mooie dingen, maar niets wat ik herkende als zijnde een fossiel.
Gisteren besloot ik toch nog even het strand op te wandelen (strand ligt op loopafstand) voor het geval de storm tóch iets bijzonders deze kant op had gestuwd. Ik wist niet wat me overkwam toen ik dat bot zag liggen in de branding. Ik ben echt heel blij dat het een ‘echt’ bot is en niet afkomstig is van Miep die vorige week is geslacht.
We moeten maar wat vaker richting Zandmotor
.
Bedankt voor uw tip!
Afgelopen oktober stuitte mijn zoontje per toeval op wat kristallen op Ibiza. Dat vond hij zo leuk, dat we daarna gerichter zijn gaan zoeken en prachtige stenen mee naar huis konden nemen. Kristallenjacht op Scheveningen is wat lastig, maar ik gokte dat hij fossielen ook heel leuk zou vinden. Tijdens het inlezen kwam ik dit forum tegen en zijn we op woensdag dan ook gestart bij de Zandmotor. Daar zagen we mooie dingen, maar niets wat ik herkende als zijnde een fossiel.
Gisteren besloot ik toch nog even het strand op te wandelen (strand ligt op loopafstand) voor het geval de storm tóch iets bijzonders deze kant op had gestuwd. Ik wist niet wat me overkwam toen ik dat bot zag liggen in de branding. Ik ben echt heel blij dat het een ‘echt’ bot is en niet afkomstig is van Miep die vorige week is geslacht.
We moeten maar wat vaker richting Zandmotor

-

De huidige stand van zaken. Ik hou het inderdaad op de periode steentijd tot middeleeuwen.
Ontzettend bedankt voor al jullie hulp. Als ik meer ervaring heb hoop ik hetzelfde voor anderen terug te kunnen doen.
Hartelijke groet,
Wencke
[Bewerkt door Veldaanzee op 14-12-2018 om 12:23 NL]