onbekend kaakfragment
- HED1
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 33 times
onbekend kaakfragment

Gevonden: kaakfragment op het strand van Katwijk
De tanden ontbreken wat een belangrijk aspect is om tot een juiste determinatie te komen.
Ik heb ook onderzoek gedaan en kom uit op een hondachtige.
Kan dit bevestigd worden door de experts?
Ik ben benieuwd.
Groeten,
Henk
Antw: onbekend kaakfragment
Hallo Henk,
Mooie vondst!
Je eigen determinatie is naar mijn mening geheel correct. Gaat om de rechterhelft. Misschien kan Charlie je nog meer vertellen. Met de afmeting van de alveolen van de m1 (de grote 2 naast elkaar gelegen wortelkanalen) kun je een idee krijgen of het wolf of hond is (niet altijd waterdicht want er is een grote variatie). Op foto 4 lijkt die afstand ongeveer 20-25 mm te zijn. Dan is de kans groot dat het om hond gaat.
Mooie vondst!
Je eigen determinatie is naar mijn mening geheel correct. Gaat om de rechterhelft. Misschien kan Charlie je nog meer vertellen. Met de afmeting van de alveolen van de m1 (de grote 2 naast elkaar gelegen wortelkanalen) kun je een idee krijgen of het wolf of hond is (niet altijd waterdicht want er is een grote variatie). Op foto 4 lijkt die afstand ongeveer 20-25 mm te zijn. Dan is de kans groot dat het om hond gaat.
Vilmar D
Sluit me aan bij de determinatie. De sterke kromming en tandformule is typisch hondachtige.
Daar kan ik aan toevoegen dat het geen vos of alopex is (die kaken zijn compleet rond de 10 cm).
Ik zie wel wat vlekken wat mogelijk een tegen een hoge ouderdom spreekt. Maar dat is beter te zien als het stuk droog is.
Hond/wolf kan ik weinig over zeggen.
[Bewerkt door Hidde op 14-03-2019 om 09:47 NL]
Daar kan ik aan toevoegen dat het geen vos of alopex is (die kaken zijn compleet rond de 10 cm).
Ik zie wel wat vlekken wat mogelijk een tegen een hoge ouderdom spreekt. Maar dat is beter te zien als het stuk droog is.
Hond/wolf kan ik weinig over zeggen.
[Bewerkt door Hidde op 14-03-2019 om 09:47 NL]
Marine mammals, dolphinately awesome
- HED1
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 33 times
Bedankt voor de snelle reacties.
Ik vind het interessant waar jullie naar kijken om tot een determinatie te komen.
Weer wat geleerd voor de volgende vondst......
Groeten,
Henk
Ik vind het interessant waar jullie naar kijken om tot een determinatie te komen.
Weer wat geleerd voor de volgende vondst......

Groeten,
Henk
-
- Been thanked: 45 times
Wolf of hond waag ik me niet aan. Hondachtige is eenvoudig te zien De grote twee alveolen (tandkassen) zijn voor de m1 (Knipkies) daar achter nog een dubbele voor de m2 vervolgens een enkele voor de m3. Marterachtigen hebben geen m3 en katachtigen hebben geen m2 of m3.
Charlie
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Maar waarom “paleolithic” ?
De kaak komt van het strand van Katwijk.
Kan van alles zijn, van steentijd, tot middeleeuws tot scheepshond.
De kaak komt van het strand van Katwijk.
Kan van alles zijn, van steentijd, tot middeleeuws tot scheepshond.
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Antw: onbekend kaakfragment
thelegend schreef:
De vorm van de kaak vertelt dat het in de evolutie periode zit tussen de wolf en de hond. In deze periode bevind zich een bepaalde periode waarin de mens de vroegere wolf tot de hedendaagse hond temt/fokt. We kunnen het niet over een soort hebben hier omdat, gelijk tijdig 2 evolutie processen plaats. Een in Azie en een in Europa. Dit is de tak van Europa en zijn naam.
Ik moet hier wel bij zeggen dit is een zeer recente ontdekking en de complete theorie als ik het zo maar moet noemen bevind zich nog in een fase waarin vedere onderzoeken meer zullen duidelijk maken.
Ik vind dit wel een heel vergaande conclusie op basis van een foto van een kaakje van het strand.
Allereerst is er een enorme onderlinge variatie tussen honden. Het lijkt mij sterk dat je aan de hand van de vorm van de kaak dit soort verregaande uitspraken kunt doen.
Verder zijn hond en wolf lastig van elkaar te onderscheiden, laat staan een tussenvorm.
Daarnaast is dit een ex-situ vondst van het strand. We hebben geen idee van de ouderdom.
Daarbij komt dat Katwijk niet bekend staat om zijn Pleistocene of vroeg Holocene vondsten. Ze liggen er wel maar zijn schaars. Een jongere leeftijd is waarschijnlijker.
Groet,
Niels
Niels
Een beetje vriendelijker antwoorden mag toch wel vind ik.
En bescheidenheid zou je ook sieren. Trouwens, ik heb je naam eens gegoogled omdat ik benieuwd was welk je veld van expertise is.
Maar ik vond geen enkel wetenschappelijk artikel onder je naam (of je naam zou anders moeten zijn dan degene in je emailadres).
10 jaar univ en niets gepubliceerd? Altijd in de studentenclub gezeten zeker, of mocht je er binnen met een sportbeurs?
Trouwens Univ. Utah staat op ranking 119 van de 312. Als het nu nog MIT was geweest
Anyway, volgende keer toch wat vriendelijker antwoorden hé, we zijn hier allemaal vrienden onder elkaar!
En bescheidenheid zou je ook sieren. Trouwens, ik heb je naam eens gegoogled omdat ik benieuwd was welk je veld van expertise is.
Maar ik vond geen enkel wetenschappelijk artikel onder je naam (of je naam zou anders moeten zijn dan degene in je emailadres).
10 jaar univ en niets gepubliceerd? Altijd in de studentenclub gezeten zeker, of mocht je er binnen met een sportbeurs?

Trouwens Univ. Utah staat op ranking 119 van de 312. Als het nu nog MIT was geweest

Anyway, volgende keer toch wat vriendelijker antwoorden hé, we zijn hier allemaal vrienden onder elkaar!
Herman
- knaapjvd
- Senior Lid
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 15 times
Ik zou het zeer interessant vinden als het mogelijk zou blijken om met enige betrouwbaarheid hond van wolf te onderscheiden, op basis van kaak afmetingen.thelegend schreef:
De vorm van de kaak vertelt dat het in de evolutie periode zit tussen de wolf en de hond.
Kun je hier wat meer over vertellen of heb je een verwijzing naar een artikel?
Groeten,
Joost
Joost
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
OK mensen. Nu allemaal weer lief zijn voor elkaar!
@thelegend: realiseer je dat je inderdaad nogal boude stellingen poneert, die niet zomaar door iedereen geaccepteerd zullen worden. Het zou helpen als je enkele referenties / citaties zou geven, van het door jou besproken onderzoek, zodat een ieder zelf de eventuele bewijzen/argumenten door kan nemen.
@8legs: hoewel het misschien terecht is om om bescheidenheid te vragen, wil ik jou verzoeken om er geen persoonlijke aanval van te maken. Dat maakt het een stuk moeilijker om tot een serieuze discussie te komen.
Dus: iedereen graag vriendelijk en begripvol blijven!
[Bewerkt door FossilDude op 18-03-2019 om 11:28 NL]
@thelegend: realiseer je dat je inderdaad nogal boude stellingen poneert, die niet zomaar door iedereen geaccepteerd zullen worden. Het zou helpen als je enkele referenties / citaties zou geven, van het door jou besproken onderzoek, zodat een ieder zelf de eventuele bewijzen/argumenten door kan nemen.
@8legs: hoewel het misschien terecht is om om bescheidenheid te vragen, wil ik jou verzoeken om er geen persoonlijke aanval van te maken. Dat maakt het een stuk moeilijker om tot een serieuze discussie te komen.
Dus: iedereen graag vriendelijk en begripvol blijven!
[Bewerkt door FossilDude op 18-03-2019 om 11:28 NL]
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)