Schedelfragment?
- perfectjumpz
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 58 times
Schedelfragment?

Hoi,
Vanmiddag ben ik op de Zandmotor geweest en heb daar onder andere dit fragment gevonden. Als ik het zo zie zou ik zeggen dat het om een stuk schedel gaat?
Wat denken jullie? Zo ja, zou het eventueel menselijk kunnen zijn?
Alvast bedankt!
Jelle
[Bewerkt door perfectjumpz op 27-06-2019 om 21:05 NL]
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Schedelfragment?
Met een slag om de arm zou ik zeggen dat dit een stukje menselijk achterhoofd is. Vroeg holoceen.
Groet,
Niels
Niels
- perfectjumpz
Oké, dat is leuk om te horen. Zijn er bepaalde kenmerken waaraan jij kan zien dat dit vroeg holoceen is ((http://www.neanderthalers.nl/uiterlijk.asp) en is het dan bij zo'n vondst ook aan te raden om het protocol van deze link te te volgen?
https://www.fossiel.net/information/art ... e%20resten
[Bewerkt door perfectjumpz op 15-06-2019 om 21:17 NL]
https://www.fossiel.net/information/art ... e%20resten
[Bewerkt door perfectjumpz op 15-06-2019 om 21:17 NL]
- sjaak
- Contacteer:
Ja, kenmerken zijn kleur en de vele andere schedelstukken die bij de ZM, HvH en Mv2 zijn gevonden. Daarvan is een aantal gedateerd. Zie hier voor wat info:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 0630965494
Er is een cold case team van de politie voor recent menselijk materiaal. Maar nu dit zeer waarschijnlijk vroeg Holoceen en niet recent is raad ik je aan Marcel Niekus of Luc Amkreutz te berichten voor de database. Probeer het niet meer aan te raken met het oog op eventueel DNA onderzoek. Er is al heel veel gevonden dus ik weet niet of er wat mee gedaan wordt.
Zie het artikel in de link voor contact gegevens.
[Bewerkt door sjaak op 15-06-2019 om 21:41 NL]
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 0630965494
Er is een cold case team van de politie voor recent menselijk materiaal. Maar nu dit zeer waarschijnlijk vroeg Holoceen en niet recent is raad ik je aan Marcel Niekus of Luc Amkreutz te berichten voor de database. Probeer het niet meer aan te raken met het oog op eventueel DNA onderzoek. Er is al heel veel gevonden dus ik weet niet of er wat mee gedaan wordt.
Zie het artikel in de link voor contact gegevens.
[Bewerkt door sjaak op 15-06-2019 om 21:41 NL]
Groet,
Niels
Niels
- perfectjumpz
Bedankt Niels. Ik ga dat artikel eens goed doorlezen. Heb het al deels doorgelezen en contact opgenomen met Marcel. Ze willen het graag opnemen in hun database.
Jelle
[Bewerkt door perfectjumpz op 16-06-2019 om 10:02 NL]
Jelle
[Bewerkt door perfectjumpz op 16-06-2019 om 10:02 NL]
- perfectjumpz
@Niels zoals eerder gezegd heb ik contact gezocht met Marcel. Marcel heeft mij doorgestuurd naar Eveline die werkzaam is bij het LUMC en momenteel bezig is met DNA onderzoek van oude menselijke resten.
Vanmiddag heb ik het fragment bij het LUMC afgeleverd. Er waren al wel wat fragmentjes binnen gekomen (90 in totaal inmiddels). Als het allemaal mee zit gaat het fragment in Duitsland verder onderzocht worden door een partner van hun. Hier kan een periode van 2 a 3 jaar over heen gaan. (ze zijn nu met een pilot bezig met een nieuwe methode als ik het goed zeg en gaan misschien alleen de hele goede stukken daar in meenemen)
Mochten ze om één of andere reden niet met het stuk verder gaan is mij gevraagd of het in het RMO opgeslagen mag worden. Hier heb ik toestemming voor gegeven.
[Bewerkt door perfectjumpz op 05-07-2019 om 22:42 NL]
Vanmiddag heb ik het fragment bij het LUMC afgeleverd. Er waren al wel wat fragmentjes binnen gekomen (90 in totaal inmiddels). Als het allemaal mee zit gaat het fragment in Duitsland verder onderzocht worden door een partner van hun. Hier kan een periode van 2 a 3 jaar over heen gaan. (ze zijn nu met een pilot bezig met een nieuwe methode als ik het goed zeg en gaan misschien alleen de hele goede stukken daar in meenemen)
Mochten ze om één of andere reden niet met het stuk verder gaan is mij gevraagd of het in het RMO opgeslagen mag worden. Hier heb ik toestemming voor gegeven.
[Bewerkt door perfectjumpz op 05-07-2019 om 22:42 NL]
- sjaak
- Contacteer:
Leuk dat je een update geeft. Hopelijk komt er wat uit. Heel goed dat je het hebt afgestaan. Zelf heb ik zo’n 10-15 menselijke schedel of botfragmenten. Mooiste stukken ook aan RMO gegeven want, ja wat moet je eigenlijk mee? Het ligt daar beter en ze kunnen er zo nodig onderzoek mee doen. Helaas is onderzoek een langzaam proces zo blijkt.
Groet,
Niels
Niels