Kiezel met schelpje erin in Londen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Antoinette:-)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Kiezel met schelpje erin in Londen

Bericht door Antoinette:-) » 09 aug 2019, 15:31

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij een familietripje London zagen we een klein strandje langs the Thames met zand en veel kiezels. En ongelofelijk, mijn oog valt op deze kiezel met een fossiel schelpje erin. Mijn vraag is: hoe kan zo'n fossiel ontstaan? Het lijkt uit hetzelfde materiaal te bestaan als de kiezel.

het gepuzzel "wat is het?" is net zo leuk als het vinden, mits er ook een antwoord is...

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Kiezel met schelpje erin in Londen

Bericht door hubertus68 » 09 aug 2019, 15:42

Hallo Antoinette,

dit is een heel mooie en speciale vondst. Het gaat hier om een vuursteentje. De schelp is vermoedelijk van een brachiopode (armvoetige), althans is dat niet zeker te bepalen, omdat wij de binnenkant niet kunnen zien.

De brachiopode is destijds terecht gekomen in kiezelzuur (siliciumdioxyde), die vervolgens is uitgekristalliseerd tot vuursteen.

Echt leuk!

Beste groeten,
Oliver

Antoinette:-)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Antw: Kiezel met schelpje erin in Londen

Bericht door Antoinette:-) » 09 aug 2019, 17:12

Dank je Oliver, er lagen daar inderdaad heel veel vuurstenen. Ook hele grote. Heb nog voorgedaan bij de kinderen hoe je daar een mes van kan maken. Vonden ze leuk (zelfs pubers vinden dat leuk ;-))

Nu ik weet hoe het ontstaan is vind ik de de vondst nog gaver. Bedankt!

het gepuzzel "wat is het?" is net zo leuk als het vinden, mits er ook een antwoord is...

Plaats reactie