Neushoorn, Markelo
-
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 95 times
Neushoorn, Markelo

Net uit het zeefrestant van de Domelaar gevist. Niet heel of compleet, maar toch blij mee. wh neushoorn, bovenkaaks (?).
Ik denk geen alledaagse vondst daar. Meestal kom ik terug met crinoiden en af en toe een brachiopode.
Groeten, Jeroen
Antw: Neushoorn, Markelo
Erg mooi, gefeliciteerd!
Neushoorn is ook op plaatsen weer meer pleistocene botten gevonden worden ook niet echt algemeen te noemen. Ze leefde niet in grote kudden meen ik.
Wat je vraag betreft. Als het oppervlak ruw is gaat het om wolharige. Indien het glad is kan het een oudere soort zijn.
Neushoorn is ook op plaatsen weer meer pleistocene botten gevonden worden ook niet echt algemeen te noemen. Ze leefde niet in grote kudden meen ik.
Wat je vraag betreft. Als het oppervlak ruw is gaat het om wolharige. Indien het glad is kan het een oudere soort zijn.
Marine mammals, dolphinately awesome
-

Bedankt Hidde. Nog wat foto's. Op de eerste foto lijkt het oppervlak glad, maar mogelijk is het email daar weg. Dat brokkelt iets af. Waarschijnlijk a.g.v. de behandeling daar. Eerst een kilometer door een buis met zand en stenen gerammeld en daarna van 4 meter omlaag gevallen. Ik verbaas me over de diepe holtes in de kies. Een enkele lijkt bijna door te lopen tot in de wortel.
Groeten, Jeroen
-
- Been thanked: 45 times
Hij komt uit de bovenkaak van een wolharige neushoorn (coelodonta antiquitatis. De andere soorten zien er een beetje anders uit en missen het gat.
Charlie
- Lidwientje3
Hidde, grappig genoeg is neushoorn wel vrij algemeen op de Zandmotor. Ik denk dat het grootste deel van mijn kies-vondsten uit paard bestaat, daarna neushoorn, hert en tamelijk weinig rund. Ik zou verwachten veel meer rund te vinden. Maar ik vind sowieso de verhouding van de gevonden lichaamsdelen vaak erg geheimzinnig.
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Neushoorn, Markelo
Lidwientje3 schreef:
Hidde, grappig genoeg is neushoorn wel vrij algemeen op de Zandmotor. Ik denk dat het grootste deel van mijn kies-vondsten uit paard bestaat, daarna neushoorn, hert en tamelijk weinig rund. Ik zou verwachten veel meer rund te vinden. Maar ik vind sowieso de verhouding van de gevonden lichaamsdelen vaak erg geheimzinnig.
Mooie vondst !
MV2 is inderdaad een soort neushoorn’s paradise. Als ik kijk naar mijn ervaring van pleistocene strandvondsten is het veel paard, mammoet en hert en dan neushoorn, inderdaad weinig rundachtigen en dan de roofdieren. De relatieve zeldzaamheid van rundachtigen op de opgespoten stranden heeft mij ook altijd verwonderd.
Groet,
Niels
Niels
Zoeken doe ik uiteraard altijd te weinig en ik heb de "hoogtij" dagen ene beetje gemist. Daarom is m'n collectietje niet erg representatief. Zelf heb ik ook wel wat neushoorn maar het meest heb ik van hert en paard. Ook m'n doos met rund en zwijn begint toch vol te raken. Als je naar procent beschrijvingen van in situ vindplaatsen kijkt dan is neushoorn vaak een kleiner aandeel.
@ Jeroen. Coelodonta (zijn wetenschappelijke naam) betekent ook iets als holle/gaat-tandige en verwijst naar de typische gaten die de neushoorn in z'n kiezen heeft.
@ Jeroen. Coelodonta (zijn wetenschappelijke naam) betekent ook iets als holle/gaat-tandige en verwijst naar de typische gaten die de neushoorn in z'n kiezen heeft.
Marine mammals, dolphinately awesome
-
Is bekend wat het doel/nut is van dergelijke diepe gaten in de kiezen, er vanuit gaande dat die gaten daar met een reden zitten? Ik kan het niet verzinnen. Lijkt alleen maar lastig als die gaten vol gaan zitten met voedsel.
Jeroen
Jeroen
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Neushoorn, Markelo
Dan kan die sparen voor als hij later honger heeft.Jkeijzer schreef:
Is bekend wat het doel/nut is van dergelijke diepe gaten in de kiezen, er vanuit gaande dat die gaten daar met een reden zitten? Ik kan het niet verzinnen. Lijkt alleen maar lastig als die gaten vol gaan zitten met voedsel.
Jeroen

Groet,
Niels
Niels