Botfragment
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Botfragment
Voordat dit botfragment in de weggeefdoos belandt, wil ik toch nog even jullie expertise inschakelen....
Ik neem aan dat het gevorkte uiteinde van dit botfragment toevallig is ontstaan of heb ik het mis?
Mvg, Tom
Ik neem aan dat het gevorkte uiteinde van dit botfragment toevallig is ontstaan of heb ik het mis?
Mvg, Tom
Time fades away (Neil Young)
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Re: Botfragment
Lijkt mij ook natuurlijk gelet op de barsten. Ik denk dat het bot wat uit is gedroogd voor of na fossilatie. Wat mij wel opvalt is een soort polijst op de foto links onder. Alsof het ergens overheen heeft geschuurd.
Groet,
Niels
Niels
- Spongebob
Het is inderdaad heel dicht en glad. Vergroot de foto maar eens door er op te klikken.
Het is toch wel bot, ondanks dat de spongine-achtige structuur ontbreekt
Het is toch wel bot, ondanks dat de spongine-achtige structuur ontbreekt

- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
wat Niels aan haalt op het oog lijkt het gepolijst,maar er is goed is te zien dat de lijnen ook onder de losse schilfer verder doorlopen ,lijkt mij dus de bot structuur..
gr
Huug
gr
Huug
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Is het wel bot? Zou je de andere kant ook eens kunnen fotograferen?
Waar heb je het stuk gevonden? Komt het uit het grind?
Groeten,
Oliver
Waar heb je het stuk gevonden? Komt het uit het grind?
Groeten,
Oliver
- Spongebob
Ja ik begin ook al te twijfelen

Uit het grind van de Haerst bij Zwolle (waar ik inmiddels niet meer mag zoeken

- sjaak
- Contacteer:
Het is zeker bot. Zie de opmerking van Huug over de botstructuur waar ik het mee eens ben.
Groet,
Niels
Niels
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Beste Sjaak en Huug,
ik heb werkelijk geen kennis van fossiele botten. Maar waardoor verschilt
Toms stuk van een stuk hout? Tonen botten niet spongiosa, of zijn deze hier verdwenen?
Verder zie ik een langs EN een dwars georienteerde structuur Hoe verklaren jullie dit?
Ik wil jullie kennis niet aantwijfelen hoor, ik ben gewoon nieuwschierig
Beste groeten,
Oliver
ik heb werkelijk geen kennis van fossiele botten. Maar waardoor verschilt
Toms stuk van een stuk hout? Tonen botten niet spongiosa, of zijn deze hier verdwenen?
Verder zie ik een langs EN een dwars georienteerde structuur Hoe verklaren jullie dit?
Ik wil jullie kennis niet aantwijfelen hoor, ik ben gewoon nieuwschierig

Beste groeten,
Oliver
- sjaak
- Contacteer:
In de eerste plaats herken ik dit direct als een botfragment uit ervaring.
Het is gerold en de spongiosa zijn verdwenen (zat in de holte). Je ziet alleen de harde botstructuur. Die barsten zijn ook typisch bij fossiel bot. Op foto 1 zie je zowel onder als boven botstructuur. Die typische botstructuur zie je vooral goed in de close up. Wat precies die dwarse structuur, loodrecht op de verticale in de close up is, weet ik niet. Misschien heeft het bot ergens tegenaan geschuurd of is het toch natuurlijk. Zoveel weet ik er ook niet van. Maar als je goed kijkt zie je dat de verticale structuur gewoon doorloopt.
Het is gerold en de spongiosa zijn verdwenen (zat in de holte). Je ziet alleen de harde botstructuur. Die barsten zijn ook typisch bij fossiel bot. Op foto 1 zie je zowel onder als boven botstructuur. Die typische botstructuur zie je vooral goed in de close up. Wat precies die dwarse structuur, loodrecht op de verticale in de close up is, weet ik niet. Misschien heeft het bot ergens tegenaan geschuurd of is het toch natuurlijk. Zoveel weet ik er ook niet van. Maar als je goed kijkt zie je dat de verticale structuur gewoon doorloopt.
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Contacteer:
Het is wel een goed onderwerp omdat het onderscheid soms lastig is, zeker bij zwaar versteende stukken en de wens die vaak vader van de gedachte (determinatie) is. Plakt het stuk als je het aanraakt met natte vinger? Dan is het bot. Omgekeerd gaat deze test niet op. Dus als het niet plakt betekent dat niet dat het geen bot is.
Groet,
Niels
Niels