wat zou dit kunnen zijn?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
peemoens
wat zou dit kunnen zijn?

Bericht door peemoens » 07 feb 2007, 22:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vindplaats: Frankrijk, dep. Gard, nabij Durfort.
Op dezelfde plaats ook kleine belemnieten, fossiele schelpjes, kleine amonieten.
Bestaat uit aparte schijven met 1 of 2 \"kanalen\" die doorlopen van schijf naar schijf. Vertakking.
Ligt op ondergrond waarin het gevonden is.
Kan nergens iets vergelijkbaars vinden op het net. Heb wat het gevoel dat het iets banaals is, maar zou het toch graag weten.

Anthonie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:
Antw: wat zou dit kunnen zijn?

Bericht door Anthonie » 08 feb 2007, 16:54

Hallo

Een vreemde vondst is dit, het lijkt me op het eerste gezicht iets weg te hebben van wortels van een of andere grote woudreus, maar het het kan even goed gewoon een geologisch verschijnsel zijn (wat mij waarschijnlijker lijkt) een soort van gangesteente.
Ik heb in ieder geval nog nooit iets gelijkaardigs gezien.

Kan je me laten weten op er op het stuk eventueel kleine puntjes of anders vezelachtige structuur zit?

groeten

Anthonie

* Scientia et Miratio *

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 08 feb 2007, 17:12

op het eerste zicht een kalk (of sideriet) concretie, deze kunnen de vreemdste vormen aannemen,
vaak rond graafgangen, soms rond fossielen,
enkele goede fotos van de binnenoppervlakken zouden mogelijk iets kunnen prijsgeven,
maar weerom, hands on meer dan waarschijnlijk nodig om dit te ont/bekrachtigen

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Supergraver

Bericht door Supergraver » 08 feb 2007, 17:18

http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=3553
Ik vind het verdacht veel op dit lijken. Ik hield het voor een bot, maar daar denk ik nu wel anders over.

Gr

Martijn

Plikona
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: wat zou dit kunnen zijn?

Bericht door Plikona » 08 feb 2007, 17:22

Ammun Rah schreef:
op het eerste zicht een kalk (of sideriet) concretie, deze kunnen de vreemdste vormen aannemen,
vaak rond graafgangen, soms rond fossielen,
enkele goede fotos van de binnenoppervlakken zouden mogelijk iets kunnen prijsgeven,
maar weerom, hands on meer dan waarschijnlijk nodig om dit te ont/bekrachtigen

mvg stijn
Het lijkt mij ook inderdaad een pelosideriet. Carboon?

Supergraver

Bericht door Supergraver » 08 feb 2007, 17:59

Aangezien gevonden tussen belemnieten en amonieten, lijkt mij Carboon zeer onwaarschijlijk.

Gr

Martijn

peemoens

Bericht door peemoens » 08 feb 2007, 21:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt al voor jullie hulp. Hierbij nog wat extra info en foto\'s: Wat de theorie van de graaf- of boorgangen kan bevestigen is dat deze \"construcie\" loodrecht doorheen de horizontale aardlagen zat. Maar wat doen die twee evenwijdige kanaaltjes daar dan? Ze zijn steeds van dezelfde grootte, ook al wijzigt de vormen van elk segment. Kanaaltjes roestkleurig en duidelijk verschillend van materie dan het segment. Enkel op het laatste segment is aan de buitenkant vaag een structuur te zien. Indien graafgang, wat moet ik me dan daar bij voorstellen? Soort zeeworm die door de bodem heen graaft? Mvg, Peter

Plikona

Bericht door Plikona » 08 feb 2007, 21:23

Een pelosideriet is een klei-ijzersteen. Sideriet (Fe2+CO3) heeft in kristalvorm het trigonaal stelsel maar kan uiteraard ook amorf optreden. Meestal slaat het neer in holtes of graafgangen. Bodembewonende dieren groeven gangen in de modder. Daardoor ontstond er een verschil in dichtheid van het sediment , waardoor ijzer en carbonaat zich verbonden en er neersloegen. De \'structuur\' kan de oorspronkelijke graafgang zijn, hier opgevuld met calciet (of ankeriet). Ook treft men nogal vaak krimpscheuren erin aan die dan ook weer opgevuld worden door allerlei kristallen. Een eigenschap van sideriet is dat het nogal zwaar aanvoeld door het erin aanwezige ijzer. Kom je nogal vaak tegen op oude mijnterrils van Carboongesteente , vandaar mijn vraag. Komt natuurlijk in elke periode voor.
De geologen , hier aanwezig kunnen misschien een betere uitleg verzinnen dan de mijne? :D

Supergraver

Bericht door Supergraver » 08 feb 2007, 21:31

Hoi Louis,

Zou dat \'ding\' van mij ook zoiets kunnen zijn (zie link hier boven)?

Gr

Martijn

Plikona
Antw: Antw: wat zou dit kunnen zijn?

Bericht door Plikona » 08 feb 2007, 21:54

Supergraver schreef:
Hoi Louis,

Zou dat \'ding\' van mij ook zoiets kunnen zijn (zie link hier boven)?

Gr

Martijn
Hoi Martijn,
Dat ding http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=3553 van jou lijkt mij een kalksteenconcretie. Een pelosideriet verweert namelijk roestkleurig rood. Een kalksteenconcretie neigt naar witte kalksteen. Bij een pelosideriet horen andere fossilisatievoorwaarden. Namelijk klei (tegenover kalk in jouw geval) en veelal ook pyriet. Dat verweerd het ijzer levert voor sideriet. Natuurlijk moet je dergelijke dingen ook echt \'in de hand \' hebben gehouden voor je een zeker oordeel kunt vellen. Maar ook jouw kalksteenconcretie is opgebouwd rond \'iets\' , meestal graafgangen van kreeften, wormen, krabben , wortels enz.

ps Al tandjes binnen? ;)

Gesloten