Schelpen Kaloot

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
nifrec
Senior Lid
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Schelpen Kaloot

Bericht door nifrec » 07 nov 2020, 22:27

Afgelopen zomer gevonden op de Kaloot. Vrij zeker dat de bovenste een Pliocene Glycymeris variabilis is (kleine driehoekjes aan de onderkant rond de schanier zijn zichtbaar, maar misschien niet duidelijk op de foto).

Van de onderste vermoed ik Venerupis senescens, uit het Pleistoceen? (https://www.paleontica.org/id_system/fo ... =2032-0216).
Glycymeris variabilis
Glycymeris variabilis
Glycymeris variabilis
Glycymeris variabilis
enerupis senescens?
enerupis senescens?
enerupis senescens?
enerupis senescens?

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Re: Schelpen Kaloot

Bericht door FossilDude » 09 nov 2020, 23:45

Klopt allebei! Leuk. Het is een fijne vindplaats voor fossiele schelpen, de Kaloot, niet waar?

Groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

nifrec
Senior Lid

Bericht door nifrec » 10 nov 2020, 11:04

FossilDude schreef: 09 nov 2020, 23:45 Klopt allebei! Leuk. Het is een fijne vindplaats voor fossiele schelpen, de Kaloot, niet waar?

Groet,
Johan
Bedankt voor de bevestiging :) .

Er valt daar inderdaad veel te vinden, ook best een grote verscheidenheid. Afgelopen zomer bijvoorbeeld ook een redelijk complete Scaphella lamberti gevonden. Afgelopen week was ik er geweest, en toen een handvol met kleine (paar milimeter tot paar centimeter) fossiele gatropoden schelpen van veel verschillende soorten (die liggen nu te ontzilten, in de kestvakantie kan ik er misschien wel een paar posten). Voor grote schelpen moet je wat meer geluk hebben om ze heel aan te treffen.
Scaphella lamberti van afgelopen zomer. Deze was nog net niet in stukjes gebroken.
Scaphella lamberti van afgelopen zomer. Deze was nog net niet in stukjes gebroken.

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 10 nov 2020, 14:43

nifrec schreef: 10 nov 2020, 11:04
FossilDude schreef: 09 nov 2020, 23:45 Klopt allebei! Leuk. Het is een fijne vindplaats voor fossiele schelpen, de Kaloot, niet waar?

Groet,
Johan
Bedankt voor de bevestiging :) .

Er valt daar inderdaad veel te vinden, ook best een grote verscheidenheid. Afgelopen zomer bijvoorbeeld ook een redelijk complete Scaphella lamberti gevonden. Afgelopen week was ik er geweest, en toen een handvol met kleine (paar milimeter tot paar centimeter) fossiele gatropoden schelpen van veel verschillende soorten (die liggen nu te ontzilten, in de kestvakantie kan ik er misschien wel een paar posten). Voor grote schelpen moet je wat meer geluk hebben om ze heel aan te treffen.

NIF_0174_small.JPG
Dat is zeker een mooie. Ja, voor de grote specimens moet je zeker geluk hebben. Afgelopen winter was er op een gegeven moment na een storm een groot deel van het zand weggespoeld, en lagen er grote plakken van de onderliggende klei bloot. Daar bleken toch best mooi bewaarde gastropoden in te zitten. Ik heb daarin toen ook een enorme Neptunea in gevonden: https://www.paleontica.org/id_system/fo ... =2032-0436

Ik zoek al jaren op de Kaloot, maar zo had ik er nog nooit gevonden! Mijn geluk kon niet op!

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

nifrec
Senior Lid

Bericht door nifrec » 10 nov 2020, 19:27

Dat is inderdaad een hele grote! Wonderbaarlijk dat het zo intact vanuit de bodem van de Westerschelde naar het strand is gevoert.

Plaats reactie