BE/NL krijt, locatie onbekend
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
BE/NL krijt, locatie onbekend
Beste Forumleden,
Het eind van mijn NL/BE collectie is bijna in zicht, vandaag ben ik aanbeland bij een stuk waarvan ik niet weet uit welke groeve het komt.
Naar mijn mening is het een Enchodus faujasi: (fig. 5e)
http://dpc.uba.uva.nl/cgi/t/text/get-pd ... no=1208a07
Nu gaat het mij er weer om uit welke member het afkomstig zou kunnen zijn.
De matrix zit volgens mij vol met dentalium stukjes. Nu is er een laag zeer bekend om zijn dentalium resten, en dat is de laag die direct op de Horizont van Laumont ligt. Maar het gesteente in dit specimen lijkt qua hardheid niet op de Horizont van Laumont zoals ik die ken uit 't Rooth. zijn er meerdere lagen met Dentalium stukjes, of wordt de dentalium laag naarmate je hoger gaat ook wat korreliger en minder hard?
Qua kleur en hardheid denk ik dat het best Nekum materiaal zou kunnen zijn, maar mijn kennis is maar gebaseerd op wat ik lees en twee tripjes in 't Rooth meer dan 10 jaar geleden.
Wat denken jullie?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden,
Gr,
Sander
Het eind van mijn NL/BE collectie is bijna in zicht, vandaag ben ik aanbeland bij een stuk waarvan ik niet weet uit welke groeve het komt.
Naar mijn mening is het een Enchodus faujasi: (fig. 5e)
http://dpc.uba.uva.nl/cgi/t/text/get-pd ... no=1208a07
Nu gaat het mij er weer om uit welke member het afkomstig zou kunnen zijn.
De matrix zit volgens mij vol met dentalium stukjes. Nu is er een laag zeer bekend om zijn dentalium resten, en dat is de laag die direct op de Horizont van Laumont ligt. Maar het gesteente in dit specimen lijkt qua hardheid niet op de Horizont van Laumont zoals ik die ken uit 't Rooth. zijn er meerdere lagen met Dentalium stukjes, of wordt de dentalium laag naarmate je hoger gaat ook wat korreliger en minder hard?
Qua kleur en hardheid denk ik dat het best Nekum materiaal zou kunnen zijn, maar mijn kennis is maar gebaseerd op wat ik lees en twee tripjes in 't Rooth meer dan 10 jaar geleden.
Wat denken jullie?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden,
Gr,
Sander
- Caveman
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 311 times
- Contacteer:
Re: BE/NL krijt, locatie onbekend
Aan de oesters en kokerwormen te zien zit je idd in de buurt v/d Laumont horizont. Net erop of er onder.
gr Mart
gr Mart
To share or not to share, that's the question!
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Zoals Mart al aangeeft, die "dentalium" laagjes (het zijn eigenlijk kokerwormen (Pyrgopolon)), komen voor boven en onder de Laumont.
Dit stuk komt dus uit de Emael of Nekum.
Groet,
Johan
Dit stuk komt dus uit de Emael of Nekum.
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
Bedankt voor jullie snelle antwoorden! Is het dan nog iets nauwkeuriger aan te geven? Bijvoorbeeld "IVd-5 of IVe-2"? aangezien het laagje net onder of net boven de hardground dentaliumlaag van Laumont zit? of is het eigenlijk in heel de Emael en Nekum members te vinden en is "IVd-1 tot en met IVe-7" dan beter? (of een andere optie er tussen in)