Stigmaria?
- Felicia Carina
- Senior Lid
- Has thanked: 840 times
- Been thanked: 233 times
- Contacteer:
Stigmaria?
Hallo allemaal
Deze 3 stukken heb ik nog gevonden in december op de terril van Beringen.
Zouden het allemaal stigmaria zijn? En is die rode kleur ook een kenmerk van Stigmaria?
Ook heb ik een vraag over de bruine lijnen die op 2 exemplaren te zien zijn. Zijn deze lijnen typisch bij stigmaria? Of betreft het slechts een natuurverschijnsel dat bij gesteenten voorkomt? Het lijkt steeds bij die rode voor te komen. Bij 1 stukje kan je zien (inzoomen) dat er precies een spleetje tussen de lijntjes ontstaat met iets tussen.
Hierover nog meer in een volgend bericht.
Alvast bedankt,
Felicia
Deze 3 stukken heb ik nog gevonden in december op de terril van Beringen.
Zouden het allemaal stigmaria zijn? En is die rode kleur ook een kenmerk van Stigmaria?
Ook heb ik een vraag over de bruine lijnen die op 2 exemplaren te zien zijn. Zijn deze lijnen typisch bij stigmaria? Of betreft het slechts een natuurverschijnsel dat bij gesteenten voorkomt? Het lijkt steeds bij die rode voor te komen. Bij 1 stukje kan je zien (inzoomen) dat er precies een spleetje tussen de lijntjes ontstaat met iets tussen.
Hierover nog meer in een volgend bericht.
Alvast bedankt,
Felicia
masterinfineartsflits
Re: Stigmaria?
Stigmaria zijn hol. Soms worden ze (zoals hier) opgevuld met pelo sideriet (klei ijzersteen) . Dit is ijzer carbonaat FeCO3. Deze pelosiderieten gaan na een tijdje door verlies van water krimpen en dan ontstaan er (haar-)scheuren. In deze scheuren worden dan kristallen gevormd. Calciet, sideriet, magnesiet, pyriet en alle combinaties ervan. Merk op dat de steen veel zwaarder weegt dan de andere mijnstenen. De rode kleur komt van het verval van ijzercarbonaat naar natuurlijk roest. PS dit is de amorfe vorm van sideriet dat ook mooie kristallen geeft zoals vuursteen de amorfe vorm is van kwartskristal.
- Felicia Carina
- Senior Lid
- Has thanked: 840 times
- Been thanked: 233 times
- Contacteer:
Re: Stigmaria?
Hallo Mos-a,
Bedankt voor de heldere en interessante uitleg.
Felicia
Bedankt voor de heldere en interessante uitleg.
Felicia
masterinfineartsflits