Groot fossiel bot gevonden, wat is het?
Groot fossiel bot gevonden, wat is het?
Ik heb op het strand bij Wassenaar dit bot gevonden, omdat het vrij groot is, en redelijk goed intact, denk ik dat het wel goed te determineren moet zijn. Punt is alleen dat ik van botten weinig verstand heb, menselijke botten gaat nog wel, maar dit? Is het een landdier, zeezoogdier, of misschien wel een dinosaurus? Dat laatste hoop ik natuurlijk, dat klinkt lekker prestigieus!
Ik denk zelf dat het een tibia is, daar lijkt het nog het meeste op, maar het gewrichtsvlak is ook wel wat raar. Misschien toch een humerus? Of een radius? Dan is het wel van een groot beest geweest, in vergelijking met menselijke botten lijkt het me groot. Er is een duidelijke scherpe kant, en een wat dikkere kant, de pezen hechten ook maar aan 1 kant aan (ruw bij de brede kant en langs de scherpe rand zeg maar), de rest is opvallend glad.
Ik denk zelf dat het een tibia is, daar lijkt het nog het meeste op, maar het gewrichtsvlak is ook wel wat raar. Misschien toch een humerus? Of een radius? Dan is het wel van een groot beest geweest, in vergelijking met menselijke botten lijkt het me groot. Er is een duidelijke scherpe kant, en een wat dikkere kant, de pezen hechten ook maar aan 1 kant aan (ruw bij de brede kant en langs de scherpe rand zeg maar), de rest is opvallend glad.
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 363 times
- Contacteer:
Re: Groot fossiel bot gevonden, wat is het?
Het is volgens mij het bovenste (proximale) deel van een spaakbeen. Soort weet ik zo snel niet (gokje: paard?). Je kan dit soort stukken hier goed vergelijken:
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 05336.html
Heel oud is het niet. Dinosaurus botten vind je niet aan het strand. Het kan recent, vroeg Holoceen of, als het fossiel is, laat Pleistoceen.
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 05336.html
Heel oud is het niet. Dinosaurus botten vind je niet aan het strand. Het kan recent, vroeg Holoceen of, als het fossiel is, laat Pleistoceen.
Groet,
Niels
Niels
Re: Groot fossiel bot gevonden, wat is het?
Bedankt voor je antwoord! Ik was zelf ookal tot de conclusie gekomen dat het niet heel oud kon zijn, en ik dacht dat het misschien rund oud zou kunnen zijn. De site die je noemt zal ik ook eens naspeuren, da's een goede bron met mooie foto's!