Verkiezelde Favosites?
- perfectjumpz
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 58 times
Verkiezelde Favosites?
Goedemiddag,
Gisteren heb ik dit onderstaande zwrfsteentje gevonden. Het steentje is circa 1cm. Zou het hierbij kunnen gaan om een verkiezelde Favosites?
Ik vond hem redelijk vergelijkbaar met een vondst van mij van 20-04-2021 (ook als zwerfsteentje)
Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Jelle
Gisteren heb ik dit onderstaande zwrfsteentje gevonden. Het steentje is circa 1cm. Zou het hierbij kunnen gaan om een verkiezelde Favosites?
Ik vond hem redelijk vergelijkbaar met een vondst van mij van 20-04-2021 (ook als zwerfsteentje)
Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Jelle
- perfectjumpz
Re: Verkiezelde Favosites?
Dankjewel voor je reactie Tom! Hoe ontstaan deze gaatjes dan op agaat?
Dan heb ik voor de 2e ook een tijdje op verkeerde gedachtes gezeten.
Jelle
Dan heb ik voor de 2e ook een tijdje op verkeerde gedachtes gezeten.
Jelle
- Spongebob
- Has thanked: 416 times
- Been thanked: 636 times
Agaten ontstaan in gesteenteholtes en vullen deze van buiten naar binnen.
De eerste laag is daarbij (na een opvallend wit korstje) vaak bobbelvormig zoals bij dit (willekeurig gegoocheld) voorbeeld:
https://www.docukit.nl/spreekbeurt/edelstenen
en daarna volgt de rest van de opvulling, hoewel die niet altijd volledig hoeft te zijn.
Je ziet ook vaak 'holle' agaten. Kwestie van tijd en voldoende aanvoer van kwarts (diffusie).
Bij jouw steentjes lijken de (nu omgekeerde) bobbeltjes nog extra uitgeblazen door aanhoudende wind die ook windkanters kan laten ontstaan. Het glimmen is daar ook een teken van ('windlak').
De eerste laag is daarbij (na een opvallend wit korstje) vaak bobbelvormig zoals bij dit (willekeurig gegoocheld) voorbeeld:
https://www.docukit.nl/spreekbeurt/edelstenen
en daarna volgt de rest van de opvulling, hoewel die niet altijd volledig hoeft te zijn.
Je ziet ook vaak 'holle' agaten. Kwestie van tijd en voldoende aanvoer van kwarts (diffusie).
Bij jouw steentjes lijken de (nu omgekeerde) bobbeltjes nog extra uitgeblazen door aanhoudende wind die ook windkanters kan laten ontstaan. Het glimmen is daar ook een teken van ('windlak').
Time fades away (Neil Young)
- perfectjumpz
Heldere toelichting! Dankjewel voor de informatie. Weer wat geleerd.
Jelle
Jelle