Pagina 1 van 1

Reconstructie

Geplaatst: 19 mar 2007, 15:45
door Frederik
Afbeelding

Afbeelding

Door een bewerkte foto als achtergrond te gebruiken in een degelijk tekenprogramma kan je, met engelengeduld weliswaar, mooie reconstructies maken. Als voorbeeld gebruik ik de techniek van Sam Gon III (zie www.trilobites.info ), die ik sinds gisteren min of meer onder de knie heb. Vandaag op zoek naar een goed \'slachtoffer\', en ik dacht meteen aan de mooie trilobiet die Jeroen heeft uitgehakt op het trilobietenweekend (zie fotos).

Niet direct eenvoudig, de trilobiet is scheefgedrukt, dus moesten eerst wat correcties op de foto doogevoerd worden. Bovendien beginnen enkele segmenten en het pygidium te \'lossen\', waardoor deze niet meer mooi in een lijn liggen. Van boven naar onder werken, en terwijl de afbeelding verschuiven zodat ze steeds goed ligt is de oplossing.

Het resultaat is een leuke vectortekening (zie volgende post). Om het echt goed te doen moet je het stuk eigenlijk in de hand hebben.

[Bewerkt door Frederik op 19-03-2007 om 15:49 NL]

Antw: Reconstructie

Geplaatst: 19 mar 2007, 15:49
door Frederik
Afbeelding

Resultaat: een reconstructie.

Antw: Reconstructie

Geplaatst: 19 mar 2007, 16:12
door Ceraurus
Leuk, los van het feit dat je het stuk \'in de hand moet hebben\' is meerdere stukken ook gewenst om een goed beeld te krijgen alle details van een soort. Ik zie bijvoorbeeld al in je reconstructie dat je volgens mij een paar thorax-ringen vergeten bent ;)

Ik neem aan dat je één kant maakt en deze (gezien de symmetrie) doorspiegelt?
Als ik het goed heb gebruikt Sam Macromedia freehand; hoe kom je aan die software; het lijkt me leuk ook eens een poging te doen met een aantal stukken.

<:{{{{{>

Antw: Reconstructie

Geplaatst: 19 mar 2007, 16:40
door Frederik
Jep, tekening is idd gespiegeld.
Wat het aantal thoraxsegmenten betreft, kan goed zijn dat er tekort zijn, is niet geheel duidelijk op de foto van Jeroen (ik tel er acht, een andere Bradocryphaeus die ik thuis heb liggen heeft er zeker twee meer, maar is ook een andere soort). De juiste literatuur ter referentie kan ook handig zijn natuurlijk. Pygidium en cephalon is vergeleken met andere stukken die ik hier heb.



[Bewerkt door Frederik op 19-03-2007 om 17:21 NL]

Antw: Reconstructie

Geplaatst: 19 mar 2007, 19:43
door ziepe
Illustrator rules :-)

Z.

Antw: Reconstructie

Geplaatst: 24 mar 2007, 01:33
door Betelgeuze
Erg leuk, daar ga ik me ook eens mee bezig houden :)

Ik neem aan dat je Illustrator gebruikt hebt hiervoor?

Antw: Reconstructie

Geplaatst: 24 mar 2007, 01:57
door Frederik
Freehand.

Antw: Reconstructie

Geplaatst: 26 mar 2007, 19:20
door Jeroen
Heren!

Een verhuizing is altijd aanpakken,
de volgende dag spierpijn,
de fossielen voorzichtig in speciale zakken,
dat ze maar niet stuk gaan want dat is niet fijn...

Een tijd geen mail of forum dus,
even geen tijd voor leuk vertier,
en mooie tekening van een Bradocryphaeus supradevonicus,
dat doet mij een groot plezier!

Ik ga vanvond maar eens kijken,
of ik hem op kan diepen en bekijken,
wat vriendin ook klaagt,
de ethernet kabel dwars door de kamer en antwoordt op wat u vraagt!

Jeroen



[Bewerkt door Jeroen op 26-03-2007 om 18:20 NL]

Antw: Reconstructie

Geplaatst: 26 mar 2007, 22:26
door Frederik
Afbeelding

Yay! Binnenkort komt er een gecorrigeerde versie, deze keer met het juiste aantal thorax-elementen, en een herwerkt pygidium (ditmaal 100% natuurgetrouw)
Bovenstaande schets is van een ander stuk.

[Bewerkt door Frederik op 26-03-2007 om 21:26 NL]

Antw: Reconstructie

Geplaatst: 26 mar 2007, 23:31
door Jeroen
Even snel mijn bevindingen van het echte exemplaar:

wangen langs 4 segmenten van de thorax

thorax + pyg: 13 segmenten.

pyg elke kant 4 \"pinnen\" dus en dus 9 echte segmenten voor de thorax.

En ik zie heel flauw de restanten van pustulatie (goed geschreven?) op het glabellum.

Vriendelijke groeten,

Jeroen