Mangaan knollen Normandie

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
AnnekeRoelf
Junior Lid
Mangaan knollen Normandie

Bericht door AnnekeRoelf » 24 jul 2023, 13:09

Dit is de eerste keer dat ik iets vraag. Vorige week op het strand van Escalles / Plage du Cap Blanc-Nez in Normandië een aantal hele zware 'knollen' gevonden. Na lang zoeken kom ik zelf tot de conclusie dat dit mangaan knollen zijn. Ze lagen in een hoopje bij elkaar achter een grote steen. Ik kan niets vinden of dit inderdaad een vindplaats van deze knollen is. En of het bijzonder is om ze aan te treffen. Iemand anders wel eens dergelijke knollen gevonden? En kan iemand me er iets meer over vertellen? Ik begrijp dat het 'mijnen' van deze knollen die in de diepzee liggen een hot topic is. Daar heb ik ook mijn informatie vandaan (foto's) dat dit inderdaad mangaan knollen zijn.
IMG_5526.jpeg
IMG_5524.jpeg

Spongebob
Has thanked: 413 times
Been thanked: 636 times
Re: Mangaan knollen Normandie

Bericht door Spongebob » 26 jul 2023, 19:50

Hallo Anneke,
Welkom hier.
Ik moet je wel teleurstellen m.b.t. je determinatie van deze knollen. Het is geen mangaan, maar markasiet wat je hebt gevonden.
Markasiet is een vorm van pyriet, maar dan radiaalstralig ontwikkeld. Sla er maar eens eentje door, dan zie je dat mooi.
Deze markasietbollen zijn zo zwaar omdat ze bestaan uit ijzer en zwavel en hebben zich gevormd naar aanleiding van afstervende organismen die de oorsprong zijn van de zwavelverbinding. De bollen bevinden zich her en der in de Krijtafzettingen van het klif en vallen vroeg of laat in de zee.
Overigens was je niet in Normandië, maar in Pas-de-Calais. Normandië is nog zo'n 100 km verderop ;-)

Time fades away (Neil Young)

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 308 times
Contacteer:
Re: Mangaan knollen Normandie

Bericht door Caveman » 27 jul 2023, 10:31

Sommige van deze knollen zijn stabiel, andere zetten zich a verloop van tijd om in grijze limoniet (poeder). Let op dit poeder is giftig, zodra dit gebeurd dumpen dus!

To share or not to share, that's the question!

Plaats reactie