Mangaan knollen Normandie
-
- Junior Lid
Mangaan knollen Normandie
Dit is de eerste keer dat ik iets vraag. Vorige week op het strand van Escalles / Plage du Cap Blanc-Nez in Normandië een aantal hele zware 'knollen' gevonden. Na lang zoeken kom ik zelf tot de conclusie dat dit mangaan knollen zijn. Ze lagen in een hoopje bij elkaar achter een grote steen. Ik kan niets vinden of dit inderdaad een vindplaats van deze knollen is. En of het bijzonder is om ze aan te treffen. Iemand anders wel eens dergelijke knollen gevonden? En kan iemand me er iets meer over vertellen? Ik begrijp dat het 'mijnen' van deze knollen die in de diepzee liggen een hot topic is. Daar heb ik ook mijn informatie vandaan (foto's) dat dit inderdaad mangaan knollen zijn.
- Spongebob
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 636 times
Re: Mangaan knollen Normandie
Hallo Anneke,
Welkom hier.
Ik moet je wel teleurstellen m.b.t. je determinatie van deze knollen. Het is geen mangaan, maar markasiet wat je hebt gevonden.
Markasiet is een vorm van pyriet, maar dan radiaalstralig ontwikkeld. Sla er maar eens eentje door, dan zie je dat mooi.
Deze markasietbollen zijn zo zwaar omdat ze bestaan uit ijzer en zwavel en hebben zich gevormd naar aanleiding van afstervende organismen die de oorsprong zijn van de zwavelverbinding. De bollen bevinden zich her en der in de Krijtafzettingen van het klif en vallen vroeg of laat in de zee.
Overigens was je niet in Normandië, maar in Pas-de-Calais. Normandië is nog zo'n 100 km verderop
Welkom hier.
Ik moet je wel teleurstellen m.b.t. je determinatie van deze knollen. Het is geen mangaan, maar markasiet wat je hebt gevonden.
Markasiet is een vorm van pyriet, maar dan radiaalstralig ontwikkeld. Sla er maar eens eentje door, dan zie je dat mooi.
Deze markasietbollen zijn zo zwaar omdat ze bestaan uit ijzer en zwavel en hebben zich gevormd naar aanleiding van afstervende organismen die de oorsprong zijn van de zwavelverbinding. De bollen bevinden zich her en der in de Krijtafzettingen van het klif en vallen vroeg of laat in de zee.
Overigens was je niet in Normandië, maar in Pas-de-Calais. Normandië is nog zo'n 100 km verderop

Time fades away (Neil Young)
- Caveman
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 308 times
- Contacteer:
Re: Mangaan knollen Normandie
Sommige van deze knollen zijn stabiel, andere zetten zich a verloop van tijd om in grijze limoniet (poeder). Let op dit poeder is giftig, zodra dit gebeurd dumpen dus!
To share or not to share, that's the question!