Sphenophyllum steeltjes? en Pecopteris?
- Felicia Carina
- Senior Lid
- Has thanked: 840 times
- Been thanked: 233 times
- Contacteer:
Sphenophyllum steeltjes? en Pecopteris?
Hallo allemaal
Dit stuk bevat steeltjes waarvan ik dacht dat dit de steeltjes van Sphenophyllum konden zijn.
Meestal zijn ze dun, dus daarom twijfel ik of het toch een Calamites soort kan zijn. Ik heb wel gelezen dat ze tot ongeveer 1 cm in diameter kunnen zijn.
Ook zie ik naaldvormige lijntjes bij foto 2, helemaal rechts boven, langs het steeltje. Dit zou op Asterophyllites kunnen wijzen, wat het dan weer meer Calamites maakt.
Verder deze varen. Ik dacht aan Pecopteris Plumosa. Klopt dat?
Groetjes,
Felicia
Dit stuk bevat steeltjes waarvan ik dacht dat dit de steeltjes van Sphenophyllum konden zijn.
Meestal zijn ze dun, dus daarom twijfel ik of het toch een Calamites soort kan zijn. Ik heb wel gelezen dat ze tot ongeveer 1 cm in diameter kunnen zijn.
Ook zie ik naaldvormige lijntjes bij foto 2, helemaal rechts boven, langs het steeltje. Dit zou op Asterophyllites kunnen wijzen, wat het dan weer meer Calamites maakt.
Verder deze varen. Ik dacht aan Pecopteris Plumosa. Klopt dat?
Groetjes,
Felicia
masterinfineartsflits
- Carboon
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 525 times
Re: Sphenophyllum steeltjes? en Pecopteris?
De gelede stelen lijken met inderdaad van een of andere Sphenophyllum-achtige (zou dan inderdaad om grotere "hooftakken" gaan). Denk dat je ook met de Pecopteris-achtige bladvorm goed zit, maar er zijn de laatste 5-10 jaar wel wat revisies geweest binnen deze groep.
Op zoek naar groen in het zwart.
- Felicia Carina
- Senior Lid
- Has thanked: 840 times
- Been thanked: 233 times
- Contacteer:
Re: Sphenophyllum steeltjes? en Pecopteris?
Oh, ok. Ook al revisies. Er zijn veel revisies…
Ik zal het proberen uit te dokteren.
Bedankt!
Ik zal het proberen uit te dokteren.
Bedankt!
masterinfineartsflits