wat te doen met klein fossiel +schelpje
wat te doen met klein fossiel +schelpje
Dag, ik heb me op dit forum aangemeld om deze vraag te stellen. In mijn tuin, op de Nederrijnse heuvelrug, heb ik een steen opgegraven die een deel van een fossiel bleek te bevatten. In een opening van de steen zat bovendien een klein, intact schelpje.
Het schelpje vind ik bijzonder omdat het al dat gletsjergeweld heeft doorstaan. Maar is dat zo bijzonder? Ik weet niet wat ik ermee moet en heb geen behoefte om het te bewaren, maar vind het ook moeilijk om iets weg te gooien dat 150.000 jaar bestaat.
En kan ik iemand blij maken met de steen? Het fossiel is iets langswerpigs dat deels binnenin, en deels langs de buitenkant zit. Aan de andere kant zijn gletsjerkrassen zichtbaar.
Ik hoop dat het lukt de foto's hierbij te plaatsen.
Het schelpje vind ik bijzonder omdat het al dat gletsjergeweld heeft doorstaan. Maar is dat zo bijzonder? Ik weet niet wat ik ermee moet en heb geen behoefte om het te bewaren, maar vind het ook moeilijk om iets weg te gooien dat 150.000 jaar bestaat.
En kan ik iemand blij maken met de steen? Het fossiel is iets langswerpigs dat deels binnenin, en deels langs de buitenkant zit. Aan de andere kant zijn gletsjerkrassen zichtbaar.
Ik hoop dat het lukt de foto's hierbij te plaatsen.
- pachy-pleuro-whatnot-odon
- Beheerder
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 111 times
Re: wat te doen met klein fossiel +schelpje
Hallo Klever,
Leuk je hier op het forum te mogen verwelkomen!
Dit lijkt me op het eerste gezicht te gaan om een mogelijk afdruk van een zeeëgel, waarvan het moedergesteente vervolgens metamorf geworden is. Echt veel is er in elk geval niet van over, en ik denk ook niet dat er op dit forum veel mensen zullen zijn die hier interesse in zouden hebben.
Het schelpje is naar mijn idee sub-recent, waarbij het niet gezegd is wanneer het zich bij het fossiel heeft gevoegd. Maar ook dat zal weinig historische waarde hebben.
Ik begrijp je gevoelens jegens het weggooien van historische stukken. En ook denk ik dat je met het wegdoen van deze stukken weinig kwaad zult berokkenen. De natuur zelf maakt immers ook een hoop kapot
Leuk je hier op het forum te mogen verwelkomen!
Dit lijkt me op het eerste gezicht te gaan om een mogelijk afdruk van een zeeëgel, waarvan het moedergesteente vervolgens metamorf geworden is. Echt veel is er in elk geval niet van over, en ik denk ook niet dat er op dit forum veel mensen zullen zijn die hier interesse in zouden hebben.
Het schelpje is naar mijn idee sub-recent, waarbij het niet gezegd is wanneer het zich bij het fossiel heeft gevoegd. Maar ook dat zal weinig historische waarde hebben.
Ik begrijp je gevoelens jegens het weggooien van historische stukken. En ook denk ik dat je met het wegdoen van deze stukken weinig kwaad zult berokkenen. De natuur zelf maakt immers ook een hoop kapot

'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett
-
- Senior Lid
- Has thanked: 324 times
- Been thanked: 224 times
Het schelpje is recent, zie je heel vaak ook in bossen op de grond liggen.
altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
Dank voor jullie reactie, dat maakt de beslissing voor mij makkelijker. Ik had niet gedacht dat het schelpje recent kon zijn, maar dat maakt het wel makkelijker om afscheid ervan te nemen.
De steen gaat weer terug de tuin in. Ik heb op dit forum inderdaad veel mooiere fossielen voorbij zien komen.
De steen gaat weer terug de tuin in. Ik heb op dit forum inderdaad veel mooiere fossielen voorbij zien komen.
-
- Junior Lid
Wat het schelpje betreft: dat is inderdaad best recent, sowieso uit de familie Clausiliidae. Jammer dat de mondopening niet heel is, dat had de determinatie iets makkelijker gemaakt. Weet je nog ongeveer hoe lang het schelpje was? Ongeveer 10 mm of groter richting de 15 - 20 mm?
Het was ongeveer 8 mm.
Ik heb alles inmiddels terug in de tuin geplaatst. Het was een mooi schelpje, maar zo klein dat het geen zin had om het ergens in huis uit te stallen
Ik heb alles inmiddels terug in de tuin geplaatst. Het was een mooi schelpje, maar zo klein dat het geen zin had om het ergens in huis uit te stallen