Heiligbeentje strandvondst De Haan
-
- Junior Lid
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 9 times
Heiligbeentje strandvondst De Haan
Dag allemaal,
Ik heb dit botje een tijdje geleden gevonden op het strand van De Haan. Ik krijg het niet gedetermineerd. Ik heb al zitten zoeken maar het lukt me niet dus mocht iemand het me kunnen verklappen zou ik erg blij zijn.
Vele groeten,
Thomas
Ik heb dit botje een tijdje geleden gevonden op het strand van De Haan. Ik krijg het niet gedetermineerd. Ik heb al zitten zoeken maar het lukt me niet dus mocht iemand het me kunnen verklappen zou ik erg blij zijn.
Vele groeten,
Thomas
-
- Senior Lid
- Has thanked: 324 times
- Been thanked: 224 times
Re: Heiligbeentje strandvondst De Haan
Ik vind m in ieder geval erg interessant! Ik ga eens in m’n collectie kijken om te vergelijken. @Cedric kan mogelijk ook een antwoord geven.
altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
Bever en das vallen af.
Een marterachtige of haas is misschien een optie.
Een marterachtige of haas is misschien een optie.
Ik zou het eens vergelijken met otter, formaat en vorm lijken aardig overeen te komen. Het kleine werveltje aan het eind is denk ik de eerste staartwervel en hoort waarschijnlijk niet bij het sacrum.
Vilmar D
-
- Junior Lid
Bedankt Vilmar, het was me inderdaad nog niet opgevallen van dat 4e werveltje.het lijkt inderdaad erg goed op otter maar wanneer ik google vind ik op BoneID een foto van het sacrum van een otter maar dat is bijna 5 cm en mijn botje is er eerder 3. Kan daar zoveel variatie op zitten?
Het gaat in ieder geval om een volwassen dier, aangezien de epifysen vergroeit zijn. Volwassen mannen zijn iets groter dan volwassen vrouwen, maar 2 cm verschil is wel wat groot. Durf zo niet te zeggen wat de variatie is in die maat.
Vilmar D
Heb nog even gekeken bij de steen- en boommarters die ik heb liggen en die zitten op een maximale lengte (dus inclusief uitsteeksels aan voor- en achterkant) van 2,7 cm volwassen man en 2,4 cm voor een subadult vrouw. De vorm past er wel heel goed bij. Heb helaas geen otter liggen om beter te kunnen vergelijken. Zou dus om een (forse man?) boommarter kunnen gaan (waarbij steenmarter niet uit te sluiten is, maar als het botje fossiel is dan lijkt boommarter waarschijnlijker).
Vilmar D
-
- Junior Lid
Beste Vilmar,
Erg bedankt voor de moeite. Het is fijn om dit stukje eindelijk gedetermineerd te weten en wat bij te leren van uw kennis van zaken.
Vele groeten,
Thomas
Erg bedankt voor de moeite. Het is fijn om dit stukje eindelijk gedetermineerd te weten en wat bij te leren van uw kennis van zaken.
Vele groeten,
Thomas