Pyrietfossielen behouden

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Bram Smit
Junior Lid
Pyrietfossielen behouden

Bericht door Bram Smit » 13 nov 2025, 09:09

Hoi allemaal, ik ben de laatste tijd bezig geweest met het conserveren van pyrietfossielen en wilde hier graag mijn ervaringen delen, want het blijkt lastiger dan gedacht. Vooral de exemplaren uit Zuid-Limburg en Noord-Duitsland beginnen na verloop van tijd te oxideren: eerst verkleuring, daarna poederige plekken en uiteindelijk volledige afbrokkeling. Mijn huidige aanpak is het fossiel na het reinigen goed af te spoelen met gedestilleerd water, daarna te drogen met silicagel en vervolgens een verdunde laag Paraloid B-72 aan te brengen. Soms werkt dat goed Pips NYT, maar andere keren blijft het verval doorgaan, wat vooral frustrerend is bij mooi bewaarde ammonieten of belemnieten. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met ethanol- of ammoniumcitraatbehandelingen, of met het luchtdicht bewaren van pyriet in zuurstofarme doosjes? En hoe herkennen jullie beginnende pyrietrot nog vóórdat het zichtbaar wordt? Ik probeer te begrijpen hoe ik oxidatie echt kan stoppen zonder de glans of details van het fossiel te verliezen. Eén ammoniet uit Kunrade, waar ik erg trots op was, is vorig jaar toch nog opengebarsten ondanks alle voorzorgsmaatregelen; dat wil ik voortaan voorkomen. Alle adviezen of praktische tips zijn dus meer dan welkom!

Spongebob
Has thanked: 459 times
Been thanked: 681 times
Re: Pyrietfossielen behouden

Bericht door Spongebob » 13 nov 2025, 12:38

Hallo Bram,

Over pyrietrot en het tegengaan ervan zijn al veel wetenschappelijke studies en artikelen de revue gepasseerd.
Erg bewerkelijke en ingewikkelde vormen van conserveren, zelfs tot ingieten in kunsthars, zijn geprobeerd.
Allemaal met vroeg of laat hetzelfde resultaat. Je raadt het al...Het is niet tegen te houden.
Vooral de combinatie kalk en het ijzerhoudende pyriet/markasiet versnelt het proces. Je merkt het bijvoorbeeld als je in een kalkgroeve hebt gezocht; een paar dagen later zijn je hamer en beitel al roestig. Bij zee, zoals bij CBN met invloed van het zoute water, heb je dat nog sneller.
Daarom heb ik een hekel aan pyriet. Het verpest je plezier aan een gevonden fossiel, dat je dan met pijn in je hart moet uitselecteren,
omdat het begint uit te slaan en zelfs giftig wordt. Droog bewaren en afsluiten van directe atmosferische invloed in een plastic gripzakje zijn nog het eenvoudigst uit te voeren, maar gooi ze op tijd weg.

Groeten, Tom

Time fades away (Neil Young)

JZuidewijk
Has thanked: 49 times
Been thanked: 108 times

Bericht door JZuidewijk » 14 nov 2025, 10:25

Het beste is om te beginnen dit artikel goed door te lezen: https://www.zoicpalaeotech.co.uk/pages/pyritefossils

Daarin staat veel informatie om pyriet fossielen te behouden.

P.s. mijn persoonlijke ervaring: alle pyrietfossielen die ik onbehandeld in de open lucht in mijn vitrine bewaar, zijn na 25-30 jaar nog steeds stabiel. Alles wat ik afgesloten in doosjes heb bewaard is vergaan. Ook al is het van exact dezelfde locatie. En de luchtvochtigheid in mijn huis is meestal hoog, 60-80%, wat normaal als probleem genoemd wordt voor het bewaren van pyriet.

Overigens ook opvallend, ik heb ook reproducties van archeologische vondsten die ik zelf maak, gemaakt uit ijzer. Wat ingepakt bewaard word roest zo nu en dan, maar wat in de open lucht ligt niet of nauwelijks (alleen wanneer erg stoffig). Mijn persoonlijke theorie is dat met name de duur van contact met vocht bepalend is. De atmosfeer bij wat ingepakt zit is veel stabieler, maar dat kan ook betekenen dat contact met vocht langer is als dat plaatsvind. Wat in de openlucht is blootgesteld, kan veel sneller weer opdrogen indien vochtig, waardoor oxidatie niet doorzet. Ook staan de vitrines dicht bij de verwarming, waardoor ze in het warmste en droogste deel van het huis bewaard worden.

Jdevries
Has thanked: 17 times
Been thanked: 22 times
Contacteer:

Bericht door Jdevries » 15 nov 2025, 13:27

Volgensmij bewaard Naturalis hun pyriethoudende fossielen in siliconen olie. Ik heb hier zelf geen ervaring mee en weet ook niet hoe effectief dit is.

Jelte.
Senior Lid
Has thanked: 248 times
Been thanked: 86 times

Bericht door Jelte. » Vandaag, 21:43

persoonlijk werkt voor mij het beste om de pyriet fossielen met paraloid the conserveren erin leggen tot er geen bubbels meer uit kwamen of insmeren met een kwastje ze zijn na al die tijd nog niet begonnen met rotten

mvg Jelte

Plaats reactie