fossielen van de franse krijtkust

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
BartKorf
Been thanked: 70 times
fossielen van de franse krijtkust

Bericht door BartKorf » 06 jul 2026, 20:51

Ik ben afgelopen juni op vakantie geweest in Normandie en Bretagne. Dat was een gewone vakantie, geen fossielen-expeditie. Maar ik heb toch een paar keer een uurtje kunnen zoeken aan het strand. Dat was in Criel-sur-mer, aan de kust halverwege Dieppe en de baai van de Somme.
De kust bestaat daar uit een krijtklif (Boven-Krijt) van tientallen meters hoog, hier en daar onderbroken door een rivierdalletje, met daarvoor in de getijdenzone een keienstrand van vuursteen-rolstenen. In het laagste deel van de getijdenzone komt het vaste Krijtgesteente met vuursteenbanken weer aan de oppervlakte. Het spreekt vanzelf dat zo'n keienstrand een behoorlijk erosief milieu vormt. Als fossielen vind je het meeste sponsfragmenten en -afdrukken in een vuursteenmantel. In veel lagere aantallen zijn er ook steenkernen van zeeëgels te vinden. Op bijgaande foto een overzicht van de vondsten. Ik zal de komende dagen enkele vondsten individueel posten met mijn twijfels en vragen.

Bart

Plaats reactie