Wat zou dit kunnen zijn?
Antw: Wat zou dit kunnen zijn?
wanneer is vroeger? is dat enkele miljoenen jaren geleden, enkele duizenden jaren geleden of enkele jaren geleden?
het lijkt mij een oester, ik weet het bijna wel zeker. de soort kan ik morgen wel even nazoeken. ik denk zelf niet echt da het een fossiel is, temeer daar deze soort nu nog leeft.
Groeten, Casper
[Bewerkt door Casper op 14-01-2005 om 23:50 NL]
het lijkt mij een oester, ik weet het bijna wel zeker. de soort kan ik morgen wel even nazoeken. ik denk zelf niet echt da het een fossiel is, temeer daar deze soort nu nog leeft.
Groeten, Casper
[Bewerkt door Casper op 14-01-2005 om 23:50 NL]
Post mortem we sort 'em!
welkom trouwens, vergeten te zeggen.
Groeten, Casper
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
zeker weten een oester. deze vind je ook veel in cadzand, en daar zijn ze niet fossiel (bewijs: ik vond er laatst een dubbele, waar nog restjes van het slot aanzaten). ik denk dus ook dat deze niet fossiel is. nogmaals: ik zoek de soort morgen wel even na, daar heb ik nu geen tijd meer voor.
Groeten, Casper
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Er kunnen wel een aantal redenen zijn waardoor een oester in een West-vlaams weiland terechtkomt. Ik moet zeggen: hij ziet er niet erg fossiel uit (daarvoor moet hij ook zeker meer dan 10000 jaar oud zijn): de binnenkant blinkt nog mooi (dit is door het \"parelmoer\" in de schelp) en de buitenkant heeft nog wat kleur. Fossielen hebben dit doorgaans niet of toch veel minder.
Dat neemt niet weg dat je schelp toch relatief oud kan zijn (bijvoorbeeld enkele honderden jaren). Met wat fantasie is de inhoud van de oester wel gegeten door een middeleeuwer.
Wat misschien ook een mogelijke denkpiste is:
Gedurende de laatste 2000 jaren heeft onze zee een aantal periodes van transgressie en regressie gehad: bij een transgressie trekt de zee landinwaarts, omdat de zeespiegel stijgt of het land daalt. Een regressie is dan net het omgekeerde natuurlijk.
De eerste transgressie gebeurde in de 2e eeuw na christus, de tweede in de 4e eeuw, en dan in de 8e eeuw nog één. Telkens als de zee weer terugtrok zijn sedimentlagen afgezet (waarin misschien wel wat oesters zijn achtergebleven, wie weet?) In de 8e eeuw is men begonnen met dijken aan te leggen om de zee permanent terug te dringen. Dit gewonnen land is wat we nu de polders noemen.
Nu, om eerlijk te zijn, Oekene ligt wel al wat ver landinwaarts. Ik ben niet echt zeker of de transgressies wel zover zijn gekomen (maar het is toch een schoon verhaaltje he). In dat geval blijft mijn gok toch: een weggesmeten consumptieoester.
Dat neemt niet weg dat je schelp toch relatief oud kan zijn (bijvoorbeeld enkele honderden jaren). Met wat fantasie is de inhoud van de oester wel gegeten door een middeleeuwer.
Wat misschien ook een mogelijke denkpiste is:
Gedurende de laatste 2000 jaren heeft onze zee een aantal periodes van transgressie en regressie gehad: bij een transgressie trekt de zee landinwaarts, omdat de zeespiegel stijgt of het land daalt. Een regressie is dan net het omgekeerde natuurlijk.
De eerste transgressie gebeurde in de 2e eeuw na christus, de tweede in de 4e eeuw, en dan in de 8e eeuw nog één. Telkens als de zee weer terugtrok zijn sedimentlagen afgezet (waarin misschien wel wat oesters zijn achtergebleven, wie weet?) In de 8e eeuw is men begonnen met dijken aan te leggen om de zee permanent terug te dringen. Dit gewonnen land is wat we nu de polders noemen.
Nu, om eerlijk te zijn, Oekene ligt wel al wat ver landinwaarts. Ik ben niet echt zeker of de transgressies wel zover zijn gekomen (maar het is toch een schoon verhaaltje he). In dat geval blijft mijn gok toch: een weggesmeten consumptieoester.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Grondverplaatsingen kan natuurlijk ook, in dat laatste geval kun je nog andere zaken vinden. Groet en welkom!
God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!
ik heb deze soort niet in mijn fossielenboeken kunnen vinden. ook daarom is dit waarschijnlijk geen fossiel. het zal wel een ostrea of een pycnodonte zijn ofzo.
Groeten, Casper
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
Mischien nog een optie is dat dit meer nog niet zo heel lang geleden een open zee verbinding had .Hier zouden dan boten kunnen komen met oesters(ik ben geen expert maar dit weet ik zeker) aan touwen of romp.
Met aanmeren zou dan heel goed zon oester van het schip los kunnen komen???????
Water wegen worden afgesloten en meertjes droog gelegd.Waar vroeger schepen vaarden rijden nu autos.En zo vind je de meest vreemde dingen op hele gewone plaatsen.
Voor zekerheid zou je in de oude archiefen moeten duiken van een plaatselijk stadhuis of museum.Dan zou je kunnen informeren naar wat er met het land en omgeving is gebeurd.
Ook kan je of moet je de rest van de vindplaats onderzoeken op meer aanwijzingen.
Meer stukken zouden op iets natuurlijkers
kunnen duiden.
veel geluk dv
Met aanmeren zou dan heel goed zon oester van het schip los kunnen komen???????
Water wegen worden afgesloten en meertjes droog gelegd.Waar vroeger schepen vaarden rijden nu autos.En zo vind je de meest vreemde dingen op hele gewone plaatsen.
Voor zekerheid zou je in de oude archiefen moeten duiken van een plaatselijk stadhuis of museum.Dan zou je kunnen informeren naar wat er met het land en omgeving is gebeurd.
Ook kan je of moet je de rest van de vindplaats onderzoeken op meer aanwijzingen.
Meer stukken zouden op iets natuurlijkers
kunnen duiden.
veel geluk dv
i just looove fossils