Laatste vondsten Rheine
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Laatste vondsten Rheine

Mijn laatste vondsten uit Rheine (31/3 - 2/4 2007). Graag enige hulp bij de determinatie gevraagd. Dank jullie!
Foto 1&2: hetzelfde fossiel, alleen gedraaid; Austiniceras austeni?
Foto 3&4: dezelfde fossielen; Austiniceras austeni?
Foto 5, 8&9: zelfde fossielen; Acanthoceras Rhotomagense?
Foto 6&7: Schloenbachia varians?
Foto 10: Pyrietknollen
Ik ben me niet zo zeker van fossiel 1 t/m 4.
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 13-05-2007 om 18:51 NL]
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
-
- Been thanked: 1 time
Antw: Laatste vondsten Rheine
Hoi Gerrit-Jan,
Ik heb vroeger ook veel in Rheine gezocht en gevonden.Er komen grote ammonieten voor. Mijn grootste meet 64 cm. Destijds heb ik hem gedetermineerd aan de hand van een artikel in het blad \"Fossilien\" als
Patagiosites stobaei,later werd ook de naam
Austiniceras austene genoemd. Mogelijk zijn de namen in de loop der tijd veranderd.
Foto 3 en 4 lijken me de \"mallen\" c.q. de negatieven. Die heb ik gebruikt bij het prepareren, omdat bij mij de binnenwinding
ontbreekt.
Groetjes,
Piet
Ik heb vroeger ook veel in Rheine gezocht en gevonden.Er komen grote ammonieten voor. Mijn grootste meet 64 cm. Destijds heb ik hem gedetermineerd aan de hand van een artikel in het blad \"Fossilien\" als
Patagiosites stobaei,later werd ook de naam
Austiniceras austene genoemd. Mogelijk zijn de namen in de loop der tijd veranderd.
Foto 3 en 4 lijken me de \"mallen\" c.q. de negatieven. Die heb ik gebruikt bij het prepareren, omdat bij mij de binnenwinding
ontbreekt.
Groetjes,
Piet
pieter
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Bedankt voor je reaktie Pietammoniet
pietammoniet schreef:
Destijds heb ik hem gedetermineerd aan de hand van een artikel in het blad \"Fossilien\" als Patagiosites stobaei,later werd ook de naam Austiniceras austene genoemd.
Refereer je met HEM naar het fossiel op de eerste twee foto\'s?
Verder denk ik niet dat het een Patagiosites stobaei ofwel een
Austiniceras austeni kan zijn want die stamt uit het Campanien en het gesteente uit de Groeve Rheine is uit het Cenomaan.
Ik determineer de ammoniet als Acanthoceras austeni (zie foto uit de groeve. © R. Kroeze http://www.fossiel.net/vindplaatsen/vin ... ats=Rheine), omdat ik hem daar het meest op vind lijken en het uit dezelfde groeve is. Zie ook http://www.mineralienatlas.de/lexikon/i ... 20Breckweg
Verder twijfel ik nog vanwege de overeenkomst met foto van de ammoniet uit de discussie \'laatste vondsten uit het CBN\' ( http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 4184#39733 ), maar vind mijn eerste ammoniet absoluut niet op een Schloenbachia lijken (en op die foto trouwens ook niet).
Zijn er nog meer mensen die een idee of een uitkomst hebben. Reeds honderd keer gelezen en nog geen antwoorden/suggesties.
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 14-05-2007 om 23:20 NL]
- Supergraver
Gerrit-Jan schreef:
Reeds honderd keer gelezen en nog geen antwoorden/suggesties.
Jongens, jongens toch. Begint dit een beetje de nieuwe tendens te worden, dat mensen verontwaardigt beginnen te worden als er niet binnen een dag of twee gereageerd wordt?
Dit is een site met heel veel amateurs en een handjevol mensen die ik deskundig zou noemen. Vaak kijken mensen twee of drie keer naar al die mooie foto\'s en ook vaak van \'hee dat heb ik ook in de kast liggen, idd eens even kijken wat dat nu eigenlijk is\'. Ook heb je het zogn. \'schaduw-volk\' dat alleen maar leest (de niet-leden

Advies: Heb geduld

Groeten uit Norge.
Martijn
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Goed, ik zal me nog even gedulden. Het feit dat ik mijn nieuwe vondsten kan tonen vind ik al heel wat en de gedachte dat men er graag naar kijkt ook.
EXCUSES.
Trouwens. Ik dacht dat we toch wel meer dan een handje vol experts hadden? In ieder geval genoeg die haaietanden verzamelen. In een van de brokstukken van mijn nieuwe vondst zit trouwens een miniscuul tandje, die ik al met een loep heb zitten bekijken. Misschien een leuk idee om hem 9 juni mee te nemen naar de determinatiedag.
Groeten
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 04-05-2007 om 19:55 NL]
EXCUSES.
Trouwens. Ik dacht dat we toch wel meer dan een handje vol experts hadden? In ieder geval genoeg die haaietanden verzamelen. In een van de brokstukken van mijn nieuwe vondst zit trouwens een miniscuul tandje, die ik al met een loep heb zitten bekijken. Misschien een leuk idee om hem 9 juni mee te nemen naar de determinatiedag.
Groeten
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 04-05-2007 om 19:55 NL]
- Supergraver
Antw: Antw: Laatste vondsten Rheine
hmmm ja, die denken dat ze experts zijn, hahaha. Ik reken mezelf ook niet tot de experts. En van de haaientanden experts, reken ik er op het forum 3 van, en zelfs die willen zichzelf geen expert noemen.Gerrit-Jan schreef:
......Ik dacht dat we toch wel meer dan een handje vol experts hadden? In ieder geval genoeg die haaietanden verzamelen.
Oja en excusses zijn niet nodig zeg, zo serieus was het niet bedoelt

Gr
Martijn
-
Nog even een reactie van mij.
Patagiosites komt inderdaad voor in het Campanien.Eén van mijn exemplaren uit Rheine lijkt daar tot nu toe het meeste op, maar de naam is bij nader inzien wellicht onjuist. Probleem is het ontbreken van goede literatuur. Verder zie ik op de foto van jouw link over Rheine ook de naam Austeniceras austene. Dus die komt waarschijnlijk wel in het Cenomaan voor(?)
Waarschijnlijk bezit ik ook hiervan een exemplaar.Deze laatste zat nog in het gesteente en heb hem zelf verder uitgehakt, waarbij aan weerskanten de \"mallen\" /negatieven loslieten. Deze lijken erg veel op jouw foto 3 en 4. Hou er ook rekening mee dat de ammoniet op foto 1 en 2 mogelijk negatieven kunnen zijn. Ik kan dat op de foto moeilijk zien.
Groetjes,
Piet
Patagiosites komt inderdaad voor in het Campanien.Eén van mijn exemplaren uit Rheine lijkt daar tot nu toe het meeste op, maar de naam is bij nader inzien wellicht onjuist. Probleem is het ontbreken van goede literatuur. Verder zie ik op de foto van jouw link over Rheine ook de naam Austeniceras austene. Dus die komt waarschijnlijk wel in het Cenomaan voor(?)
Waarschijnlijk bezit ik ook hiervan een exemplaar.Deze laatste zat nog in het gesteente en heb hem zelf verder uitgehakt, waarbij aan weerskanten de \"mallen\" /negatieven loslieten. Deze lijken erg veel op jouw foto 3 en 4. Hou er ook rekening mee dat de ammoniet op foto 1 en 2 mogelijk negatieven kunnen zijn. Ik kan dat op de foto moeilijk zien.
Groetjes,
Piet
pieter
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Ja, de Austeniceras austene komt in het Cenomaan voor, zoals de LINK laat zien. De vraag blijft of de mijne er ook een is op foto 1 en 2. Gezien de gelijkenis vermoed ik van wel.pietammoniet schreef:
Verder zie ik op de foto van jouw link over Rheine ook de naam Austeniceras austene. Dus die komt waarschijnlijk wel in het Cenomaan voor(?)
P.s: jou ammoniet van 60 cm doorsnede, heb je daar al een foto van gemaakt? (en van je andere vondsten uit Rheine). Ik zou hier wel benieuwd naar zijn!
Verder schrijf je:
Wat bedoel je daar mee? (en weet jij wat de term \'steenkern\' betekent? Is dat dezelfde term voor negatief c.q afdruk?)hou er ook rekening mee dat de ammoniet op foto 1 en 2 mogelijk negatieven kunnen zijn.
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 14-05-2007 om 23:13 NL]
Patagoisites stobaei is het zeker niet, materiaal uit Rheine is duidelijk uit het Cenomaniaan, Patagoisites stobaei is een typische Campaniaan soort,
en ja, het is moeilijk om die grote platte ammo\'s uit het Laat-Krijt goed van elkaar te onderscheiden met relatief slecht bewaard materiaal zoals dit hier,
denk inderdaad aan Austiniceras austeni voor de platte soorten met weinig duidelijke ribben of fijne ribbetjes
de andere met duidelijke ribben zijn Acanthoceras sp.
en ja, het is moeilijk om die grote platte ammo\'s uit het Laat-Krijt goed van elkaar te onderscheiden met relatief slecht bewaard materiaal zoals dit hier,
denk inderdaad aan Austiniceras austeni voor de platte soorten met weinig duidelijke ribben of fijne ribbetjes
de andere met duidelijke ribben zijn Acanthoceras sp.
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
-
zo, kijk maar even op onderstaande link
http://www.steinkern.de/forum/viewtopic ... 13a8987cc9
Met `negatief` bedoel ik de zijde die tegen het fossiel(positief) aanligt en in dit geval tegen de steenkern.
Piet
http://www.steinkern.de/forum/viewtopic ... 13a8987cc9
Met `negatief` bedoel ik de zijde die tegen het fossiel(positief) aanligt en in dit geval tegen de steenkern.
Piet
pieter