Uit de oude doos 1
Uit de oude doos 1
Na wat rommelen in mijn oude dozen met fossielen vond ik dit. Ik weet absoluut niet wat het is en of het wel een fossiel is? Het lijkt er alleen heel hard op. In de doos zat enkel en alleen een briefje waarop stond van wie ik ze kreeg en wat hij dacht dat het was. Hij beschreef het als een vrucht van een boom, misschien een eikel.
Volgens mij is het dit zeker niet maar misschien weten jullie hier wel raad mee.

Volgens mij is het dit zeker niet maar misschien weten jullie hier wel raad mee.

Antw: Uit de oude doos 1
das een pyrietconcretie. ik heb ook eens zo\'n ding in winterswijk gevonden. na enkele FLINKE klappen met een redelijk grote hamer ging hij eindelijk in tweeën. de ene helft sprong een heel eind weg en heb ik nooit weer gevonden, de andere helft ben ik later een keer kwijtgeraakt 
Groeten, Casper

Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
- Anthonie
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 31 times
- Contacteer:
Hallo
Dit is duidelijk een voorbeeld van een marcasietknol
je kan deze knollen bewaren als je ze in hun oorspronkelijke knolvorm laat maar als je ze doorkapt dan zal het ijzer in de knol oxideren met als gevolg dat deze gaat afbreken en in stukken vallen (een hint bewaar dit mineraal nooit in de nabijheid van hout of fossielen want dat tast het aan)
Verder kan je deze knollen aantreffen in Cap blanc nez daar liggen ze voor het rapen je treft ze met hopen aan
ziezo ik hoor dat ik je hiermee heb geholpen
Groeten Anthonie
je kan deze knollen bewaren als je ze in hun oorspronkelijke knolvorm laat maar als je ze doorkapt dan zal het ijzer in de knol oxideren met als gevolg dat deze gaat afbreken en in stukken vallen (een hint bewaar dit mineraal nooit in de nabijheid van hout of fossielen want dat tast het aan)
Verder kan je deze knollen aantreffen in Cap blanc nez daar liggen ze voor het rapen je treft ze met hopen aan
Groeten Anthonie
* Scientia et Miratio *
Antw: Antw: Uit de oude doos 1
Ik heb ze ook in tertair materiaal gevonden, hoe ze daar tussen komen weet ik niet.anthonie schreef:
Hallo
Groeten Anthonie
God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Inderdaad, een pyriet- of markassietknol. Meestal wordt het word markassietknol gebruikt dacht ik. Dat is in weze hetzelfde als pyriet (ijzersulfide, FeS2), maar het heeft andere kristalvormen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
Ik heb hier thuis ook nog zo\'n tiental van die pyriet/markasiet-knollen uit Cap blanc-nez liggen, je vindt ze er gewoon per 100
Hebzucht is slecht, geef daarom al je fossielen maar aan mij!!!