(ongevallen) Verzekering

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
De DinoDolsjes
Been thanked: 2 times
(ongevallen) Verzekering

Bericht door De DinoDolsjes » 11 jun 2007, 15:22

Verzocht recentelijk om toegelaten te worden tot een groeve op het Belgische.
Daarbij waren 4 zaken van belang:
1. Meldingsplicht
2. Ondertekenen vrijwaringsformulier
3. Verzekering
4. Helm

Over het derde item gaat mijn vraag, daar ik hiermee nog nooit eerder ben/was geconfronteerd
Wie van jullie heeft er een aparte (ongevallen?) verzekering afgesloten voor het gaan zoeken in groeves. Is dat een \"reguliere ongevallen verzekering\" of \"iets specifieks\"?
Volgens de uitbater hadden \"alle Belgen die bij hem toestemming vroegen\" een dergelijke verzekering.

Mvg,
Paul

[Bewerkt door De DinoDolsjes op 11-06-2007 om 14:25 NL]

If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Plikona
Been thanked: 1 time
Antw: (ongevallen) Verzekering

Bericht door Plikona » 11 jun 2007, 15:53

In België heet dergelijke verzekering een \'familiale verzekering\'. Het is geen ongevallenverzekering maar een verzekering tegen persoonlijke burgelijke aansprakelijkheid. Als jij (of uw nageslacht) door een fout van uwentwege schade aan derden toebrengt zal deze verzekering de schade (geplafonneerd) vergoeden.

KarelS

Bericht door KarelS » 11 jun 2007, 16:17

Ik denk dat het zoiets is:

Zo wordt van de deelnemers aan de excursies geëist dat zij minimaal persoonlijk verzekerd zijn tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA).

zie ook hier:
http://www.geologischevereniging.nl/afd ... ng=Limburg

groet,

Karel

De DinoDolsjes
Been thanked: 2 times

Bericht door De DinoDolsjes » 11 jun 2007, 16:17

Dacht zelf eerst dat het om een verzekering zou gaan in geval dat jezelf iets overkomt, zodat de kosten voor redding, medische hulp e.d. gedekt zijn, maar vanuit de gedachte van de uitbater kan dit natuurlijk ook.

In Nederlandse termen zou dit een \"Wettelijke Aansprakelijkheids\" verzekering (WA-verzekering) zijn. Meestal gemaximeerd tot 1 à 2 miljoen euro per \"incident\", afhankelijk van de polis.

Ben toch nog benieuwd naar wie in dit opzicht specifieke zaken heeft geregeld/verzekerd?

Mvg,
Paul

If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Frisian-old-age

Bericht door Frisian-old-age » 11 jun 2007, 17:23

Hoi Paul,

Ondanks het feit van een WA-verzekering zijn de meeste uitbaters huiverig van \'zoekers\" in hun groeve.
Dat komt,omdat zij voor dat bezoek toegang verlenen, zij zijn en blijven de hoofdverantwoordelijke.
In geval van een ongeluk betreffende lijf en leden, worden de kosten in eerste instantie vergoed daarna kan het een juridisch steekspelletje worden.

Idd met de groeve in winterswijk, trekt veel belangstelling van heinde en ver.Om de kans op ongelukken zo klein te maken,is iedereen verplicht de helm op te houden en is het zoekgebied beperkt.
Een ongeluk heeft verstrekkende gevolgen voor het bedrijf.

Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )

leclused
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Antw: Antw: (ongevallen) Verzekering

Bericht door leclused » 11 jun 2007, 17:24

De DinoDolsjes schreef:
Ben toch nog benieuwd naar wie in dit opzicht specifieke zaken heeft geregeld/verzekerd?

Mvg,
Paul

Dag Paul,

Ik kan me inbeelden dat je jezelf nog wilt verzekeren tegen eventuele ongevallen die kunnen gebeuren in een groeve. Want als je beneden in een groeve in een put onder enkele blokken zou zijn terecht gekomen kunnen de volgende problemen de kop op steken

a) gewone ambulance geraakt niet ter plekke
b) gewone verplegers geraken niet bij gewonde wanneer deze bv in een put ligt
c) speciaal materiaal is nodig om tot bij de gewonde te geraken
d) Schade veroorzaakt aan de groeve door de reddingsactie
e ) ....zo kan ik nog eventjes verder gaan.

Alle bovenstaande problemen zullen extra niet gedekte kosten met zich meebrengen.

Ik heb bijvoorbeeld via mijn speleoclub een speciale verzekering die wel voor deze specifieke interventie\'s zou tussen beide komen als ik in clubverband een activiteit aan het doen ben.

Persoonlijk zijn deze verzekeringen onbetaalbaar.

Groeten

Dagobert

Dagobert L'Ecluse

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 11 jun 2007, 18:31

Mag ik jullie erop wijzen dat je in het buitenland eigenlijk een reisverzekering nodig hebt. WA is niet genoeg.
Enige jaren geleden heb ik daarom een permanente reisverzekering afgesloten omdat ik (heel) vaak eventjes de grens oversteek om te zoeken.
Voor deze korte bezoekjes is het natuurlijk niet doenlijk telkens een aparte verzekering af te sluiten.
Bovendien is een permanente reisverzekering ook nog eens goedkoper.

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 11-06-2007 om 17:36 NL]

Robert Mensink

Pedro

Bericht door Pedro » 11 jun 2007, 18:50

Bij de meeste reis verzekeringen kun je een aparte verzekering afsluiten voor gevaarlijke sporten. Deze geeft extra dekking bij oa. duiken, parachutespringen, skieen, bergbeklimmen en speleologie. Dit soort verzekeringen is denk ik geen overbodige luxe, mocht je een \"ongelukje\" krijgen in een groeve.

Pedro Janssen
Venray

Gesloten