Foto achtergrond, niet offici
Foto achtergrond, niet officiële poll !
Welke kleur (al zijn het geen echte kleuren) vinden jullie als foto achtergrond bij fossielen het mooiste / duidelijkste, Zwart of Wit???
Graag reakties en waarom?
Graag reakties en waarom?
Pedro Janssen
Venray
"Carpe diem. Seize the day, boys. Make your lives extraordinary". DEAD POETS SOCIETY
- Frisian-old-age
Antw: Foto achtergrond, niet officiële poll !

Hoi Pedro,
Ligt een beetje aan het fossiel zelf.
Ti\'s een beetje goochelen met de achtergrond.De éne keer donker, dan weer wit, ook weleens blauw of lichtgeel.
Kwestie van t\'ug opnamen en op gevoel.
Bye the way, hier wat uitprobeersels, zit volop in mijn \"speeltje\".

groetjes,
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )

Dag Pedro,
De laatste tijd ben ik uitsluitend bezig met foto’s voor publicaties (van anderen). De regel is daar: zwart, en dat vind ik ook wel goed. Er mag wat uniformiteit zijn. Een achtergrond mag m.i. niet te veel de aandacht weghalen van het object zelf, dus zeker geen echte kleuren; wit zou kunnen, maar omdat het meestal gaat om witte schelpjes toch liever niet.
Als je pdf’s maakt vind ik wit wel een goede keuze, al was het maar om het inktverbruik bij het uitprinten te beperken.
Johny
De foto: Architectonica (Granosolarium) canaliculata (LAMARCK, 1804)
(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm
Ik gebruik wit en zwart, zoals Johny zegt hangt ervan af wat je op de foto wil zetten.
Zwart, hoe zwarter hoe beter; het brengt rust en diepte in de foto, leidt niet af en laat details beter uitkomen...
Bij zowel fossielen als niet fossielen.
Mooie foto Johny!!!
-j
Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.
-j
-j
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Zoals jullie op de meeste van mijn foto\'s kunnen zien gebruik ik bijna altijd een zwarte achtergrond. Ik vind het fossiel hier beter op uitkomen.
PS: Age, wat een verschrikkelijk mooie composities. Prachtig gewoon. Wat is de vindplaats en ouderdom van het materiaal ?.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 24-06-2007 om 18:50 NL]
PS: Age, wat een verschrikkelijk mooie composities. Prachtig gewoon. Wat is de vindplaats en ouderdom van het materiaal ?.
Robert Mensink
Overigens ook een aardig \"kunstje\" wat heel mooie werkt is het volgende:
Gebruik een niet spiegelde glasplaat waar je het te fotograferen object op legt. Een centimeter of 20-40 lager leg je een mat zwart velourse lap, op die manier vallen alle kleine pluisjes of wat dan ook echt buiten de scherptediepte van de foto en verdwijnen dus ahw. in het niets.
-j
Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.
-j
-j
- Frisian-old-age
Antw: Antw: Foto achtergrond, niet officiële poll !
Hoi Robert,Fossielenzoeker schreef:
Zoals jullie op de meeste van mijn foto\'s kunnen zien gebruik ik bijna altijd een zwarte achtergrond. Ik vind het fossiel hier beter op uitkomen.
Zijn aankopen van pakhembeet 12-15 jaar terug op de jaarlijkse ( 2-de Paasdag) mineralen & mineralenbeurs in Groningen, georganiseerd door \'t Kristal.
Zag ze gelijk bij binnenkomst.Toendertijd was ik nog een \"allergaartjeverzamelaar\".Ondanks het pittig prijskaartje kon ik niet kiezen dus zodoende alle 3 genomen.
Verkoper wist me alleen maar te vertellen dat het Frans matriaal uit het mioceen was.
groetjes,
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
@ Jeroen
een kennis van mij heeft een houten bak die van binnen zwart is geverft. In het midden van de bak staat rechtop een houten stokje van 1 cm diameter. Op dit stokje dat ongeveer 25 cm hoger staat dan de bodem bevestigd hij met kneedpasta het te fotograferen fossiel.
Doordat het fossiel \'zweeft\' boven de achtergrond heb je geen last van reliefpatronen, stofjes of pluisjes.
Het uitlichten doet hij met verschillende lampen in een bepaalde opstelling.
De resultaten zijn erg mooi.
@Age
Leuke aankoop hoor.
een kennis van mij heeft een houten bak die van binnen zwart is geverft. In het midden van de bak staat rechtop een houten stokje van 1 cm diameter. Op dit stokje dat ongeveer 25 cm hoger staat dan de bodem bevestigd hij met kneedpasta het te fotograferen fossiel.
Doordat het fossiel \'zweeft\' boven de achtergrond heb je geen last van reliefpatronen, stofjes of pluisjes.
Het uitlichten doet hij met verschillende lampen in een bepaalde opstelling.
De resultaten zijn erg mooi.
@Age
Leuke aankoop hoor.
Robert Mensink
Antw: Antw: Foto achtergrond, niet officiële poll !
Ik had het niet beter kunnen zeggen.frisian-old-age schreef:
Ligt een beetje aan het fossiel zelf.
Ti\'s een beetje goochelen met de achtergrond.De éne keer donker, dan weer wit, ook weleens blauw of lichtgeel.
Kwestie van t\'ug opnamen en op gevoel.
Zwart wordt wel vaak gebruikt voor officële werken maar ik gebruik het persoonlijk liever niet.
Ik probeer soms de toch al dode fossielen weer een beetje tot leven te wekken.
Mooie fossielen !
Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking